Kan ik een miskraam hebben zonder het te weten? (uitleg)

Ik heb vorige maand de pil doorgeslikt. Ben m 2 keer vergeten in 2 strippen, in het begin van de 1e strip.

Nou werd ik gisteren 'ongesteld(?)' op mijn werk, niets aan de hand. 'S avonds voel ik dat ik al snel na een nieuwe tampon doorlek, ik naar de wc. Kwam er ineens een hele gekke 'klont(?)' uit en bleef liggen in de wc. Ik een foto gemaakt, doorgespoeld, en aan m'n vriend laten zien.

Mijn vriend is er nu van overtuigd dat ik een miskraam heb gehad, maar dat kan ik uit de foto niet halen. Mijn moeder zegt dat zij het ook eens heeft gehad en dat het goed kon zijn dat ze zwanger was toen.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen óf wat er nou precies is gebeurd. Of dat ik me gigantisch aanstel en dat ik gewoon een klontje erin had. Ik vind het best eng.

Ik heb geen verhoging, geen ergere buikkrampen dan normaal. Wel een beetje algehele malaise (verkouden, keelpijn, opgezette klieren) maar dat is al een een weekje. Gisteren gelíjk na het gebeuren een zwangerschapstest gedaan en die was: negatief.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
kan ook gewoon een klont bloed/weefsel zijn hoor, hoeft niet per een miskraam te zijn geweest
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan ook gwn een bloedstolsel zijn geweest,mijn moeder heeft dat ook vlak voor en tijdens de menstruatie.
Die kunnen wel een paar centimeter groot zijn.
Maar anders bel je toch je huisarts,die kan je het je beter uitleggen dan mensen hier op GV.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klonten komen zo vaak voor en juist nu valt het je op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk moet je niet naar de grootte kijken maar naar de kleur.
Was het donkerrood.. Dan was gewoon een stolsel.
Is het lichter / oranje. Dan was het een klopje cellen dat niet aan sloeg. Dus om te spreken van een miskraam is veel te vroeg.

Antwoorden (1)

Hoogstwaarschijnlijk is het inderdaad een bloedprop, maar ook als het een 'miskraam' is geweest, is er niks aan de hand. Het gebeurt heel vaak (veel vaker dan mensen denken) dat een bevruchte eicel zich niet goed in het baarmoederslijmvlies innestelt en alsnog verdwijnt. Je kunt dan eigenlijk nog niet van een echte zwangerschap spreken, en ook niet van een miskraam. Als er al sprake was van een bevruchting, dan ben je op zijn hoogst een piepklein klompje cellen kwijtgeraakt. Misschien vind je het een naar idee, maar je moet niet denken dat het een kindje was. Die 'klodder' bevatte op zijn hoogst enkele cellen die nog niks konden of wisten of deden. De rest was baarmoederslijmvlies dat wat dikker was dan anders.