Bij ziekmelding op ons bedrijf: uw leidinggevende beoordeelt uw aanvraag voor ziekteverlof en neemt vragen met u door. Mag dit zomaar??

Mag een leidinggevende zomaar vragen wat je mankeert en dan ook nog oordelen of je ziek gemeld wordt?? Ik dacht altijd dat je voor het stellen van een diagnose arts moest zijn en dat die dus kan bepalen of je wel of niet kunt werken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja dat mag, maar niet om te kontroler of je echt ziek bent(doen ze stiekem toch)maar om eventueel passend werk voor je te vinden binnen het bedrijf. en er is een nieuwe wet die bij langdurige ziekte de werkgever contoleert of ze wel alles er aan gedaan hebben om je te intregeren met je ziekte. Als ze dat niet aan kunnen tonen dan vervalt de mogelijkheid om via de verzekering geld terug te krijgen.Ze moeten een soort dosier aanleggen.

Als je echt niet wil aangeven wat je mankeert hoef je dat niet te doen, je hoeft niet in details te treden. Dus als je last van je rug heb kan en mag je dat wel aangeven maar als je een geslachtsziekte heb hoef je dat niet te omschrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze mogen alles vragen, maar je hoeft niet op alles te antwoorden..
Jij bent ziek of niet een dokter kan dit bevestigen en als ze je wantrouwen moeten ze een arboarts inschakelen