Ik heb al een paar jaar erg trillende handen, wat hieraan te doen? Ik ben 16 jaar, en heb erg vaak last van trillende/bevende handen.

Ik ben 16 jaar, en heb erg vaak last van trillende/bevende handen. Ik ben op deze momenten niet zenuwachtig ofzoiets, maar het is eigenlijk in heel veel normale situaties. Ik ben nog niet naar de dokter geweest, maar ik weet niet of dit vaker voorkomt? Iemand die hier vaker van gehoord heeft?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
6 jaar geleden
Je loopt hier al een paar jaar mee, waarom lijd je onnodig terwijl je al lang bij de huisarts had kunnen zitte?
Erna55
6 jaar geleden
Je hebt er al een paar jaar last van, dan is het de hoogste tijd om een afspraak met de huisarts te maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lage bloeddruk, schommelingen van het bloedsuiker, een mineraal of vitamine tekort.
Dan heb ik de meest waarschijnlijke optie wel te pakken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
stap 1, ga naar de doctor.
Als er iets is waar je denkt dat mis met je is, zoek dan hulp bij professionals en niet online bij mensen die allemaal anders zijn dan jou. Ik kan nu zeggen dat je 100% normaal bent of dat je morgen je handen moet laten amputeren, heb je niets aan. Een doctor weet hoe of wat of kan je doorverwijzen voor testen

Antwoorden (2)

Je weet zelf al dat je het beste naar de huisarts kunt gaan om te kijken wat de oorzaak is...

Maar goed, los daarvan - heb je al eens gekeken of het trillen op bepaalde momenten erger wordt, en op andere momenten minder erg? Die informatie kan voor jezelf al heel nuttig zijn, omdat ze je zou kunnen helpen de oorzaak te vinden. Als jij hiermee geen oorzaak kan vinden, kan de huisarts dat misschien wel.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat het trillen op elk moment even erg is - ook dat is dan nuttige informatie voor de huisarts.

Als het trillen van moment tot moment verschilt, kun je kijken of het te maken heeft met de momenten waarop je eet. Wordt het erger of minder erg nadat je hebt gegeten? Of juist vlak voordat je gaat eten?

Is er een verband met het drinken van koffie, thee, cola of energiedrank?

Zie je een verband met het wel of niet doen van lichamelijke inspanning?

Hangt het ervan af *wat* je eet? Reageer je bijvoorbeeld anders na een pastamaaltijd dan na een maaltje van rijst, groente en wat vlees?

Waar ik aan zit te denken qua mogelijke oorzaken is een schommelende bloedsuikerspiegel. Ook een neurologische oorzaak is mogelijk.

Tot slot zou je een tekort (of zelfs een overschot) kunnen hebben van bepaalde vitaminen of mineralen. Dit is prima te constateren middels een bloedonderzoek. Ook hier geldt dat de huisarts weet op welke waarden hij je zou moeten onderzoeken. Laat je in ieder geval niet verleiden tot het zomaar gaan slikken van allerlei supplementen. Daarmee loop je namelijk het risico dat je tekorten gaat aanvullen die je niet hebt - en dat kan zelfs schadelijk zijn voor je gezondheid. Vul alleen datgene aan waaraan je daadwerkelijk een tekort hebt, en vul alleen zover aan dat dat tekort wordt goedgemaakt. Laat je niet wijsmaken dat de huisarts niet in staat zou zijn een tekort te constateren omdat de testen niet goed zouden zijn - als een test niet goed zou zijn, zou de huisarts dat natuurlijk ook weten, en dan zou hij die test niet gebruiken.

Alles wat ik hierboven schreef is natuurlijk geschreven vanuit mijn beperkte kennis. Zie het dus als goedbedoelde tips, en zeker niet meer dan dat. Je kunt prima beginnen met het "zelfonderzoek" door te kijken of het trillen in ernst varieert, en proberen een link te leggen met iets dat je doet (of juist niet doet) in de voorafgaande uren.

Het belangrijkste blijft echter: maak toch maar eens een afspraak met de huisarts.

Cryofiel
6 jaar geleden
neem een klontje suiker,wil nog wel eens helpen,je heb op dat moment misschien suiker tekort
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Ja, dat heb ik ook wel eens. Vraagsteller zou dat best eens kunnen proberen. Als het drie keer helpt, is suikertekort inderdaad de oorzaak. Als het drie keer niets uithaalt, is dat het niet, en heeft het klontje suiker dus geen zin.