dat zou best kunnen, het kan ook iets anders zijn. Heb geen glazen bol hier om het te bekijken, maar de huisarts heeft er waarschijnlijk niet eens n glazen bol voor nodig en is veel betrouwbaarder. Dit zal niet de enige keer zijn dat je iets moet doen wat je nietgraag doet, dus even de moed bij elkaar en gaan morgen
12 jaar geleden
Er kunnen meerdere oorzaken zijn waarom jij dit hebt. De dokter is de specialist om de echte oorzaak hier van te onderzoeken. De dokter is er voor jou om je gezond te houden niet om je onnodige angsten te bezorgen. Dus stap over de drempel en maak een afspraak morgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moe zijn kan veel oorzaken hebben en geel zien komt vaak door iets met je lever. Dit kan best wel ernstig zijn, en daarom moet je toch even een arts bezoeken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dokter is toch echt de enige die dit kan laten bepalen, via een bloedonderzoek.
(Chronische) hepatitis B moet je echt laten behandelen, dus als je zelfs maar denkt dat je het zou kunnen hebben, MOET je naar de dokter, daar is niets aan te willen. Je bent bijvoorbeeld besmettelijk voor anderen, en je zou levercirrose of leverkanker kunnen oplopen - en dat alles omdat je 'niet graag' naar een dokter gaat?
Daarnaast: misschien is het iets heel anders en kan de huisarts je geruststellen.
Dus niet kinderachtig doen, morgen bellen voor een afspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het zo leest , zou ik je laten controleren op geelzucht.. Dat heb ik ook gehad. Maar ik zou wel snel langs de huisarts gaan voordat het erger word! Het is namelijk best gevaarlijk. Als je urine ook donkerder is als normaal..
Dan is dat ook een symptoom van geelzucht. Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mogelijke symptomen van hepatitis B zijn:

intense vermoeidheid gedurende verscheidene maanden;
gele verkleuring van de huid en de ogen;
bleke stoelgang (stopverfkleur);
donker gekleurde urine (theekleur);
verminderde eetlust;
misselijkheid;
koorts;
jeuk;
pijn rechts boven in de buik.

Als je meerdere van deze symptomen herkent, MOET je meteen naar de huisarts. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je eventuele partner. Gebruik een condoom. Als je hepatitis B moest hebben ben je zeer besmettelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geel oogwit en vermoeidheid wijzen in ieder geval op problemen met de lever. Hepatitis komt veel vaker voor dan de meeste mensen beseffen. De kans dat je hepatitis B hebt is dus groot. Het is heel belangrijk dat je je ervan bewust bent dat hepatitis B erg besmettelijk is. Het gebruik van een tandenborstel of scheermes van iemand anders kan de ziekte al overbrengen maar ook besmet afval is berucht. Je begrijpt vast wel dat seks en gebruikte injectienaalden ook absolute bronnen zijn.

Wie gaat er nu graag naar de dokter? Maar soms is het nodig en zeker als je vermoed dat je een besmettelijke ziekte hebt. Bij verdenking van hepatitis B moet je gewoon weten waar je zelf aan toe bent maar ook aan welke leefregels je je moet houden om anderen niet te besmetten. Dus zet je over je angst heen en overleg met je huisarts. Die zal je ongetwijfeld uitleggen wat er aan de hand kan zijn en met een labformulier heenzenden. De prik (is ook niet mijn grootste hobby, ook al stuur ik dagelijks mensen naar ‘t lab met zo’n formulier…) voel je nauwelijks tot niet. Doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede informatie, zeker over de besmettelijkheid. Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom Hepatitis B niet in het vaccinatieprogramma zit. Zelf val ik formeel binnen een risicogroep en heb dan ook gebruik gemaakt van de campagne van de GGD voor gratis inenting. Ik heb me toen goed geïnformeerd, en eerlijk gezegd schrok ik er nogal van hoe eenvoudig het overdraagbaar is búíten de usual suspects seks en naalden om. Die voorlichting had ik nooit gehad. En je zal toch maar besmet zijn en nietsvermoedend de nageltjes van je peuter knippen met een schaartje dat je ook zelf hebt gebruikt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank. Ik loop ook extra risico door mijn werk. Ik ben helemaal niet zo'n voorstander van overal tegen vaccineren maar bij hep. B heb ik me geen moment bedacht. Asielzoekerskinderen worden wel standaard gevaccineerd. Geen overbodige luxe gezien het aantal positieven waarmee we geconfronteerd worden bij routinelab.