Is er een relatie met trombose in je been (en in de longen) en een hartinfarct en herseninfarct?

Het trombosebeen zit, zeg maar, in de aders van het lichaam. Het zijn bloedvaten die het bloed terug naar het hart voeren en dat systeem eindigt in de longen. Daar lopen de stolsels vast en dat heet longembolie.

De stolsels die een hartinfarct en herseninfarct veroorzaken zitten in de slagaders. Die voeren het bloed van het hart richting lichaam en dat zijn twee totaal verschillende vaatsystemen en ook twee totaal verschillende tromboses. Die stolsels worden veroorzaakt door aderverkalking. Dus doordat de vaatwand beschadigd wordt, doordat mensen roken, een te hoog cholesterol hebben, hoge bloeddruk of suikerziekte, dat zijn eigenlijk de vier belangrijkste oorzaken. En als zo’n bloedvat helemaal dichtslibt en beschadigd wordt, dan kan daar een stolsel aan groeien en die kan dat bloedvat acuut afsluiten en dan heb je een acuut herseninfarct of een acuut hartinfarct.

Dus uiteindelijk speelt een stolsel wel een rol, maar het proces dat er aan vooraf gaat, heet aderverkalking, arterosclerose, en dat ontstaat in de loop van jaren met als eindpunt dat hartinfarct.

Is het zo dat trombose in het been dus niet een hartinfarct of een herseninfarct kan veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (5)

Ik denk dat er wel een relatie is. Ik denk daarbij aan de factor V van Leiden http://www.factorvleiden.nl/text/index.html

Als ik even uit ga van mijn situatie. Ik heb 2 x pre-eclampsie gehad. Dit is een zeer zware vorm van zwangerschapsvergiftiging. Tot op heden weten men niet waarom bepaalde vrouwen dit krijgen én andere dus niet. Men weet niet eens hoe het kan worden voorkomen noch kan worden verholpen. Toch heb ik onderzoek laten plegen. De gynaecoloog gaf mij weinig kans op een uitkomst maar...meteen bij het eerste onderzoek kwamen er 2 bloedafwijkingen naar buiten: APC resistentie en proteine S deficiëntie. Deze combinatie bleek mij 3 x een verhoogde kans op trombose te geven. Achteraf blijkt ook dat ik door het pilgebruik zelfs 50 x meer kans op trombose heb gelopen.

In dit daglicht denk ik dat er dus wel degelijk een relatie is tussen trombose - hartinfarct - herseninfarct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je zelf al aangeeft, is trombose een opstopping in de bloedvaten. Soms schiet zo'n opstoppingsprop ineens door, omdat er een grote druk (door het bloed) achter staat. Als die prop dan in de hersenen of het hart terechtkomt, heet dat een infarct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kan niet naar het hart of hersenen schieten. Dus het kan geen infarct veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt aan over welke trombose je hebt hebt, veneuze trombose in het been kan naar de longen schieten en arteriele trombose kan het hart in schieten
Het stolsel in het trombosebeen kan géén hart- of herseninfarct veroorzaken, omdat het inderdaad (op zijn laatst) zal stranden in de longen als het losraakt, een longembolie.
Wel kan het zo zijn dat de oorzaken die tot de diepveneuze trombose (DVT) in het been leidden, ook bijdragen aan stolsels elders in bloedvaten.

Dus zoals je zelf je vraag al beantwoordde: DVT kan geen infarct van het hart of de hersenen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het stolsel los schiet dan kan het zeker bij je vitale organen komen. Je kan er een longembolie van krijgen. Dit is net zo erg als een hartinfarct of een herseninfarct