Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is insomnia een psychische aandoening? En waarom?

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
zie hier.. http://nl.wikipedia.org/wiki/Slapeloosheid

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Insomnia, of slapeloosheid, komt relatief vaak voor door externe oorzaken als geluidshinder, lichthinder of als bijwerking van bepaalde medicijnen, maar kan ook worden veroorzaakt door stress, opwinding, lichamelijke of psychische aandoening, voedselallergie(ën) en slechte slaapdiscipline. Het is een belangrijk symptoom van een manie bij mensen met een bipolaire stoornis en kan ook een teken zijn van verhoogde schildklieractiviteit, depressie en andere stimulerende fysiologische prikkels. Ook kan er sprake zijn van genetische aanleg voor onder meer fatale familiaire insomnie (prion).

Insomnia kan dus veroorzaakt worden door een psychische aandoening, maar kan ook andere oorzaken hebben.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Duidelijk! +
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Duidelijk en helder.

Andere antwoorden (4)

Het is een psychische aandoening... Een baby die slaap heeft, die slaapt aan, ook al wordt die door het verkeer en de markt in de kinderwagen voortgeduwd... En dat wat een baby kan, kan in principe iedereen als die ouder is ook...

Dus insomnia, slapeloosheid is een primair psychische aandoening...

Ik kan me herinneren toen ik jong was een keer, dat ik KlaasVaak wel eens wilde ontmoeten als hij slaapzand in de ogen kwam strooien, dat ik uren wakker lag om het moment maar niet te missen... Daar begint slapeloosheid eigenlijk al...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Wie aan insomnia of slapeloosheid lijdt, kan meestal moeilijk in slaap vallen en blijft 's nachts betrekkelijk lang wakker. Er zijn verschillende types insomnia. Zo kan je bijvoorbeeld ’s avonds wel makkelijk inslapen, maar word je elke ochtend veel te vroeg wakker. Of heb je het gevoel dat je helemaal niet hebt geslapen, terwijl dat toch het geval is (foute slaapperceptie). Slapeloosheid verstoort het natuurlijke slaapritme. En eens uit balans, is het moeilijk te herstellen. Sommige mensen die aan slapeloosheid lijden, verergeren onbedoeld de situatie door overdag of vroeg op de avond al wat te slapen, waardoor 's nachts de kwaal net erger wordt.

Als slapeloosheid langer dan een paar nachten duurt, kan de aandoening chronisch worden. Insomnia komt relatief vaak voor door externe oorzaken als geluidshinder of als bijwerking van bepaalde medicijnen, maar kan ook worden veroorzaakt door stress, opwinding, lichamelijke of psychische aandoening, voedselallergie of slechte slaapdiscipline. De precieze oorzaak achterhalen is niet evident en het is dan ook belangrijk een arts te consulteren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Insomnia kan een symptoom zijn van een aandoening, maar is op zichzelf geen aandoening.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
ik vind het geen psychische aandoening.

het kan gewoon voorkomen, er kunnen omstandigheden zijn die slapeloosheid uitlokken: verdriet, spanningen, rouw, stress, kans op een andere baan, relatie-gedoe. zelfs op vakantie gaan! zorgen om geld, noem maar op, etc.
zodra het 'tij' keert, de situatie normaliseert, zal ook de slaap zich herstellen, verbeteren.
ik weet het uit ervaring.

Toegevoegd na 2 dagen:
kijk ook eens hier
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slapeloosheid
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Al die dingen je noemt werken in op de psyche, dus eigenlijk wel een psychische aandoening...?
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
lichaam en geest hebben een verbintenis.
een psychische aandoening klinkt nogal heftig voor slapeloosheid.
kijk verder eens hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slapeloosheid
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing