Waren de mensen (in Nederland) vroeger meer of minder hygiënisch dan tegenwoordig?

Ik denk hierbij aan de volwassenen van middelbare leeftijd uit de jaren 1960-1970.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zit gewoon in je aard. Je bent schoon of je bent het niet en dat zal ten allertijden van toepassing zijn.

Het beste antwoord

Er is een verschuiving opgetreden van de intensievere huishoudelijke hygiene naar die van het lichaam.
Er werd bijna dagelijks gestoft en gestofzuigd, tweewekelijks de ramen gedaan en de was dat was een wekelijkse klus met de tobbe. Het stoepje werd geveegd. Eind zeventig werd de huismijt en de gevolgen ervan bekend door allergieen wegens 'verslonsing'. Er kwamen renovatieronden en het lavet, voorganger van de badkamer. deed z'n intrede.
'My home is my castle' werde verruild voor 'mijn huid voor mijn lichaam'. De wekelijkse groene zeep maakte plaats voor dagelijkse 'cremmetjes'.
Ik denk niet dat er veel verschil is in het hygienisch bewustzijn. Wel van consumentenmodellering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1.

Andere antwoorden (9)

De kennis over hygiëne wordt natuurlijk met het voortschrijden der jaren groter en groter. De mens kan zich, geholpen door deze kennis, aanpassen.

Uiteraard zijn er tegenwoordig ook smeerkezen. Maar die zul je vroeger ook zeker gehad hebben.

Met meer wetenschap over hygiëne is het makkelijker om hygiënisch te leven. Ergo, tegenwoordig leeft men hoogstwaarschijnlijk hygiënischer dan in de jaren 60 en 70.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil hier op zeggen: Droom lekker verder. (niet onaardig bedoeld) Maar Oma`s wijsheid van vroeger was zo gek nog niet. Maar dat is mijn mening. Toch een + als dank voor je antwoord.
Ze hadden iig meer sex zonder condoom ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut minder. Je ging alleen op zaterdag in bad. Waste je gezicht niet elke dag. Nu zijn mensen overdreven hygienisch. Elke dag je wassen met zeep is niet goed. Het tast je huid aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat deze specifieke groep vroeger niet veel minder hygiënisch was dan ze nu zijn. Een beetje, wellicht.
14 jaar geleden
Ik ben zelf uit 69 en val dus in de doelgroep denk ik. Wij waren wat minder gefocussed op goede gebitsverzorging; een groot deel van onze ouders had een kunstgebit en dacht er ook niet echt aan om ons als kinderen twee maal daags te laten poetsen.
We gingen 2 x per week in bad en verder moesten we ons wel wassen, maar deden we dat niet altijd. 2 x per week douchen / in bad is volgens mij trouwens nog steeds het optimum, als ik dagelijks onder de douche ga staan houd ik geen huid over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitleg minnetje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij denkt dat je in de doelgroep valt als je in 69 geboren bent, heb je de vraag niet goed gelezen of begrepen. Het minnetje was niet van mij, maar hierbij als dank voor je antwoord een +.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volwassenen van middelbare leeftijd uit de jaren 60-70? Bedoel je dan dat ze middelbare leeftijd hadden moeten hebben tussen de jaren 60 en 70? Dat zijn dan zo'n beetje de oudere broers en zussen van mijn ouders, die gingen inderdaad 1 x per week in de teil en komen uit de tijd dat er nog geen maandverband bestond... Ik zal je de details besparen!
Veel minder hygiensich, toen speelde hygiene helemaal niet zo'n rol in het dagelijks leven. Je had toen ook een veel betere weerstand. Dat is een groot nadeel van de tegenwoordige hygiene, er ontstaan steeds meer soorten allergieen waar ook steeds meer mensen vatbaar voor worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar geloof ik niet zo in hoor, ik ben uit het minder hygienische tijdperk (en ook nog opgegroeid op een boerderij) en toch ben ik hartstikke allergisch voor vanalles en nog wat. En met mij veel mensen van mijn generatie. Minnetje is trouwens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat nelleke84 in het algemeen gelijk heeft. Het immumsysteem van kinders van toen is beter ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit een verassend mooi antwoord, en dat waardeer ik met een +.
Ik mocht mij bij deze weersomstandigheden niet douchen, want dan ziou de vloer van de badkamer stukvriezen. Ik hen - als tegenstelling - nu in het toilet een warme bil-douche De omstandigheden waren veel beperkter in die tijd. Misschien waren ze niet minder hygiënisch, maar was goede verzorging onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men moest roeien met de riemen die men had. +1.
Minder, want vroeger hadden ze niet zo veel spullen om hygiënisch te blijven. Maar nu hebben ze heelveel spullen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En jij denkt dat die spullen van nu heelveel beter zijn dan die spullen van vroeger? Sorry, maar daar heb ik zo mijn twijfels over. Bedankt voor je antwoord, maar betreffende deze vraag geen plus en geen min van mij.
Ja hoor dat zijn de groepen die al veel apparatuur hadden en ook daarin geschoold.
Hoewel er in de voorafgaande jaargangen veel spic en span huishoudens waren maar die dus veel meer energie in hun schoonmaak moesten stoppen.
En smeerpoezen zijn van alle tijden. !