Gister voor het eerst waterpijp geprobeerd, daarna heel misselijk hoe kom dat ? (uitleg)

Gister ging ik het voor het eerst proberen, en eigenlijk best wel veel.
vervolgens werd ik heel erg misselijk, en moest ik ook nog spugen.

hoe komt dit, is dit ernstig, wat is de reden ervan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het gewoon troep is

Antwoorden (1)

De gevaren van het roken van de pijp zijn zwaar onderschat. Omwille van het feit dat de rook via het glazen reservoir passeert, is men geneigd aan te nemen dat de rook “gezuiverd” wordt in het water. Dit is deels waar: het water zuivert de rook, maar slechts in heel geringe mate. Tevens zorgt het water in het reservoir ook dat de warme rook verkoeld geraakt. Hierdoor kan men veel meer rook inhaleren zonder pijnlijke en remmende effecten, zoals het geval is bij een sigaret, en dit geeft een vals gevoel van veiligheid. Gevolg is dat men meer en langer aan de pijp kan blijven trekken, zonder effectief zeer te krijgen aan de keel of longen. Vandaar dat de roker beduidend meer rook inhaleert dan bij een sigaret het geval is. Een andere grote boosdoener is het smeulende kooltje. Het smeulende kooltje ligt op een laagje aluminium dat slechts voorzien is van enkele, kleine gaatjes waardoor de lucht diffundeert. Het smeulende kooltje verbrandt de tabak in het schaaltje. Zowel het kooltje als de tabak ondergaan een onvoldoende verbanding: er is te weinig zuurstof aanwezig om de verbanding van zowel het kooltje als de tabak voldoende te laten verbranden. Er wordt bij de onvolledige verbranding koolstofmonoxide geproduceerd in de plaats van koolstofdioxide, wat het geval zou zijn bij een volledige verbranding. Bij studies is aangetoond dat rokers van waterpijp enorm veel meer koolstofmonoxide in hun bloed bevatten dan rokers van een gewone sigaret. Het equivalent van één uurtje waterpijp roken is gelijk aan een slordige 100 à 200 sigaretten bleek uit de tests. Uit de tests bleek ook dat de concentratie koolmonoxide bij de waterpijprokers vier keer hoger lag dan bij de sigarettenrokers. Dit hoger gehalte is ook weer te danken aan het feit dat men meer rook binnenkrijgt door het water dat de rook koelt. De affiniteit waarmee de haemogblobine in het bloed de koolstofmonoxide zal opnemen is 140 maal groter dan de affiniteit voor zuurstof. Bij deze opname komen vergiftigingsverschijnselen voor: hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en vermoeidheid.

Toegevoegd na 16 minuten:
Nu weet je de oorzaak van je misselijkheid, als je misselijk blijft of andere klachten krijgt, bel dan even de weekend arts.