Is veel melk drinken gezond?

dieren krijgen toch ook alleen maar melk als ze jong zijn

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies Loenie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/melk-gezond.331

Antwoorden (9)

Er zit in melk veel calcium wat goed is voor botten en tanden. Vooral voor kinderen in de groei is dat belangrijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen met allergieën zijn zeker niet gebaat bij melk en andere zuivelproducten. Je zegt in je andere vraag dat je vaak verkouden bent. Als je zuivel zou laten staan, zal dat zeker een stuk minder worden.

Uit onderzoek is ook gebleken dat melk juist kalk onttrekt uit botten.

Melk is voor kalfjes. We drinken toch ook geen moedermelk meer op volwassen leeftijd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Ooit al eens een volwassen zoogdier zien zogen bij een koe??

Veel melk drinken is niet gezond, maar ook niet ongezond. De calcium die in melk zit wordt na de groeiperiode niet of nauwelijks opgenomen in het menselijk lichaam. Je plast het er gewoon weer uit.

We krijgen genoeg calcium binnen als we gewoon gevarieerd eten, koeiensap is nergens voor nodig bij volwassenen. Dat wordt natuurlijk wat anders als je ondervoed bent, dan is melk het meest complete voedingsmiddel dat je kunt drinken om alle tekorten aan te vullen. Als je melk lekker vindt, moet je het vooral lekker drinken. Maar niet omdat het moet.

Veel mensen zijn overgevoelig voor koeienmelk. Een groot deel van de wereldbevolking verdraagt geen koeienmelk omdat de darmen de melksuikers niet af kunnen breken. Poedermelk naar de derde wereld sturen voor de baby's is zowat misdadig. Die kinderen worden er vaak erg ziek van, het is veel duurder dan borstvoeding en bovendien hebben de mensen vaak geen schoon water om de melk mee te bereiden waardoor darminfecties sterk toenemen.

Als je nou graag in complotten gelooft, kun je nog geloven dat we jarenlang een oor aangenaaid zijn door de agrarische lobby voor meer melkconsumptie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van alles waar je "veel" van neemt, kan je zeggen dat het niet goed is. Op zijn tijd een glas melk is gezond.Het bevat niet alleen veel kalk, maar ook veel eiwitten, en wanneer je volle melk neemt, een behoorlijke portie vet. Daarom, niet te veel, maar dat is met alles zo.
jc54
14 jaar geleden
Melk maakt je afhankelijk... Melk maakt je afhankelijk van de ander... Daarom is melk ongezond... En melk maakt slijm en dan ben je veel meer vatbaar voor verkoudheid en griep...

Alleen dieren en mensen die klein zijn krijgen melk en dan is het gezond, maar als het ander eten kan verdragen dan is melk niet goed meer... En dus niet gezond meer... En geen enkel dier doet dat dan nog, alleen de mens wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een kalf bent: JA, maar dan ook niet te lang.
Als je een mens bent: nee, misschien in jouw babytijd, maar dan niet 'veel'. Als volwasen mens: NEE. Mijn huisarts verbood het mij ooit als ongeschikt mensenvoedsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hieronder wat meer informatie over melk en de voor- en nadelen van het drinken van melk. De wetenschappers zijn er (nog) niet uit. Sommigen beweren dat de botontkalking door het drinken van melk even groot, of zelfs groter is dan de botaangroei veroorzaakt door de calcium in de melk. Anderen zeggen juist het tegenovergestelde.

Wat is melk
Melk is een mengsel (emulsie) van vetdruppels in water. Melk bestaat voor 87% uit water, 3,2% eiwitten, 3,4% vet, en 4,9% koolhydraten. Verder bestaat melk uit de volgende mineralen en vitamines: Calcium, fosfor,zink, magnesium, vitamine A, B1, B6, B12, D en foliumzuur.

Al deze vitamines en mineralen samen maakt melk toch wel tot een gezonde drank. Het is dan ook niet voor niets dat melk in de schijf van 5 staat van het voedingscentrum. Ook als je naar een diëtist gaat op af te vallen, wordt het advies gegeven om minimaal 1/2 liter melk per dag te drinken. Ook voor kinderen is melk erg belangrijk. De vitaminen en mineralen zijn erg belangrijk voor de groei van kinderen. Calcium bijvoorbeeld is nodig voor de groei van botten en voor sterke botten voor op latere leeftijd. En vitamine A bevordert de groei, zorgt mee voor een gezonde huid en behoed ons voor ontstekingen.

Volgens wetenschappers is melk helemaal niet gezond. Volgens de wetenschappers bestaat er een verband tussen melk en bepaalde soorten kanker. Melk bevordert botontkalking, heeft veel verkeerde vetten en bevat in verhouding veel calorieën. En de mens heeft van nature een intolerantie voor koemelk. Ook zorgt melk voor een slijmlaag op de ingewanden. Het drinken van melk kan klachten veroorzaken als: migraine, bronchitis, astma, huidproblemen, chronische verkoudheid, voorhoofdsholte ontsteking, artritis en allergieën.

Toegevoegd na 4 uur:
Volgens pvdbroek het bovenstaande...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee. het is inderdaad zo dat mensen en dieren moeder-melk krijgen als baby.
melk hebben we niet nodig als we voldoende andere producten gebruiken om geen calciumtekort te krijgen.
ik drink wel melk, maar dan liefst geitenmelk omdat ik het erg lekker vind. ik doe er een paar draadjes saffraan in - niet voor de gele kleur maar omdat het een bloedzuiverende werking heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In feite wel, maar je kan er verschrikkelijk veel acne van krijgen. Melk is een van de grootste puist-verwekkers.