Wat zeg je of hoe reageer je tegen iemand als je deze de eerste keer terug ziet na een mislukte zelfmoordpoging?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je heel erg bklij bent dat je hem weer ziet. En als hij je nodig heeft je er voor hem bent.

Antwoorden (7)

dat is een moeilijke, hoe goed ken je die persoon.
Je zou kunnen zeggen dat het misschien egoistisch van jou is, maar dat je blij bent die persoon nog te zien. En verder niet aandringen om "het verhaal" te horen, maar wel zeggen dat als die persoon het wilt, je wel wil luisteren.
Doen of er niets aan de hand is werkt niet, je weet allebei dat er iets aan de hand is geweest
anneliez
10 jaar geleden
Sla je arm om diegene heen en zeg: Ik weet even niet wat ik moet zeggen. Dat is beter dan een heel verhaal op te gaan hangen, wat nergens op slaat, of wat het voor jou of de betreffende persoon onnodig moeilijk maakt.
Sterkte hiermee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het met een vriendin meegemaakt,en toen ik haar voor het eerst weer zag begonnen we allebei te huilen.
Ik was blij dat ze nog leefde en zij was verdrietig dat het niet gelukt was.
Ik heb vooral naar haar geluisterd en haar getroost als ze steeds weer alles wilde vertellen.
Er gewoon voor iemand zijn is het belangrijkste.
inderdaad, hangt ervan af hoe goed je de persoon kent en hoe close je eerder was. over het algemeen is het beste gewoon zeggen wat je denkt en voelt, dus in dit geval... ik weet niet zo goed wat ik nu moet zeggen, ik vind dit moeilijk... Wees jezelf dus, geef je twijfel aan, dat komt denk beter over dan opgelegde zinnen die je hier misschien vandaan haalt. Blijf altijd je grens bewaken hierin, laat je niet meeslepen de diepte in, het is zijn/haar proces... toitoi
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mensen die dat meemaken hebben niet zo veel behoefte aan een lang verhaal. Ik zou hem/haar laten weten dat je van hem/haar houd, en dat je er voor ze bent.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als jullie niet zo close waren kun je alsnog laten weten dat je er voor hem/haar bent
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord,ik heb het met een vriendin meegemaakt.
Toen ik haar voor het eerst opzocht in het ziekenhuis lag ze nog in comateuze toestand en heb ik met haar ouders bij haar gezeten en haar hand vastgehouden.
Later heb ik vooral naar haar geluisterd.
Luisteren is het belangrijkste en vooral niet kwaad en verwijtend worden.
Ze was eerst vooral verdrietig dat het niet gelukt was,en dat is echt moeilijk om mee om te gaan. .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idd en het is echt moeilijk om mee te maken, Ze willen gewoon iemand die naar ze luisterd en om ze geeft
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja,dat is ook wat telt op zo'n moment,het gaat er niet om wat je moet zeggen.
Als je er maar bent.
Er zijn ook mensen die weg blijven,omdat ze het moeilijk vinden of zelfs omdat ze kwaad zijn,
ik begrijp dat echt niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je je zo rot voelt dat je een einde aan je leven wilt maken, en dan zijn er van die mensen met "goede bedoelingen" die je leven op het laatste moment redden, kan ik heel goed begrijpen dat je daar enorm kwaad om kunt worden. Je komt immers weer terug in dat rotleven, maar dan MET eventuele verwondingen en nog steeds geen oplossing.
mijn vriendin heeft het ook geprobeerd, en ik heb tegen der gezegd dat ze dat nooit meer in der hoofd moet halen en dat ze mij er heel veel pijn mee heeft gedaan. Ik zal dan samen op gaan zoeken naar een oplossing. Dat kan zijn met een psycholoog praten of een vertrouwens persoon op school te zoeken. Zelfmoord is een oplossing voor een tijdelijk probleem!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is natuurlijk heel moeilijk om dan iemand aan te spreken maar ik zou het gesprek beginnen met 'wat is de oorzaak' of 'waarom'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb alleen gezegd: blij om je weer te zien....