Jezelf kwetsbaar opstellen, mag dit of niet? en waarom zou dit dan niet mogen?

Je kwetsbaar opstellen doordat je laat merken wat je dwars zit, je twijfels niet verhult, laat merken dat je niet alle antwoorden hebt, maar zelfs vragen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K
Ritsuka
7 jaar geleden
in welke situatie? thuis? op het werk?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In het algemeen.
Nu niet op het werk is niet meer van toepassing.
Kom het zelfs tegen in privé / dagelijks leven.
Ritsuka
7 jaar geleden
en gaat het dan om familie, vrienden, of onbekende mensen?
Ritsuka
7 jaar geleden
laten merken wat je dwars zit vind ik niet gelijk kwetsbaar, dat is voor je mening durven uit komen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe bedoel je : gaat het om familie etc. ?
Erna55
7 jaar geleden
Het verrast me dat je de vraag formuleert in termen van "mogen" .
Natuurlijk is er geen "verbod" . Of het onder altijd wijs is om je kwetsbaar op te stellen ?
Dat hangt natuurlijk af van de omstandigheid. Aan wie wil je laten merken dat jou iets dwars zit ? Welke band heb je met deze persoon ? Kun je begrip en/of redelijkheid verwachten? Is je onvrede zelf "redelijk" ?
Wanneer je gezamelijk een taak moet doen maar je vind dat jij je niet moe hoeft te maken, dan is je wens om niets te hoeven doen niet redelijk. Je stelt je vraag veel te algemeen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je bent zoals je bent en dus vertelt wat je dwars zit...
"what you see is what you get!"
Ritsuka
7 jaar geleden
tegen wie stel je je kwetsbaar op, tegenover een familielid, vrienden, onbekende mensen?
Erna55 verwoord het beter dan dat ik het deed.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
> Privé < Ik heb hierboven al geantwoord op @Ritsuka's vraag dat werk nvt is. Mijn 'open' vraagstelling houdt verband met het te vaak zien verdwijnen (door verkeerde vraagstelling) van vragen.
Dan vertel ik teveel , geef ik mening , zelfs eventuele oplossingen/antwoorden op mijn eigen vraag... vandaar : beetje kort en bondig :))
Erna55
7 jaar geleden
Er kan geen algemeen antwoord worden gegeven. Ik heb een voorbeeld:
- 15 mensen gaan samen iets drinken. Na zo'n 2 uur vragen ze de rekening en iemand stelt voor het bedrag te delen door 15.
Iedereen vind het goed, met uitzondering van Mientje.
Mientje zegt dat ze gezien heeft dat de mannen veel pilsjes gedronken hebben en daar gaat ze niet aan meebetalen. Ze vielt zich oneerlijk behandeld omdat ze alleen maar een paar sapjes heeft gedronken.
Er wordt uitgerekend: Mien had verse jus gedronken en was duurder uit dan de paar pilsjes.. Algehele hilariteit.
Mien besluit op dat moment ze de groep wil vertellen dat ze zich "anders behandeld voelt" dan de anderen. Ze wil er eens goed over praten...
Mien wordt uitgelachen. Aanleiding, omstandigheid en timing waren niet goed voor Truusje om zich " kwetsbaar" op te stellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op deze vraag is maar 1 antwoord te geven (nou ja 2). Ja dat mag (of wellicht: Nee dat mag niet). Dat antwoord zou dan verwijderd worden, want je mag geen Ja of Nee antwoorden. Maar er valt niets meer te zeggen dan dat. Overigens is het geen meningsvraag maar een feitelijke, geen wet die het verbied dus het mag. Misschien bedoel je meer te vragen: Is het sociaal geaccepteerd (of handig) als je je kwetsbaar opstelt? En dan krijg je inderdaad wat Erna55 zegt, "ligt aan de situatie" , soms zal het de situatie verbeteren, soms verslechteren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Mogen" @erna , is natuurlijk niet letterlijk / wettelijk bedoeld .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Mogen" @tomaat , niet de vraag in ja/nee mogelijkheid, meer zal ik wel open antwoorden, of nu maar even niet...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Krijg soms het gevoel dat 'men' niet goed raad weet met iemand die veel vertelt, open is, en dat kun je natuurlijk in gradaties zijn, ja , en ook nog op hele verkeerde momenten (je voorbeeld @erna). Maar mensen die het hart op de tong hebben, worden soms anders bekeken. En ja , ik weet dat het soms niet handig is, maar toe nou , zo ben ik nou eenmaal! Het is erg moeilijk om je steeds in te moeten houden, denk dat het misschien net zo moeilijk zal zijn voor gesloten mensen om 'spontaan' te reageren.
TurfGraver
7 jaar geleden
"what you see is what you get!"
Tuurlijk mag dat, hoe de ander daarop reageerd mag ook. Kortom, of je daarmee bereikt wat je doel is (als je die hebt), is een ander verhaal...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je vraag begrijp ik ; je toevoeging niet. Dat is niet kwestbaar, dat is gewoon eerlijk.
Erna55
7 jaar geleden
" Maar mensen die het hart op de tong hebben, worden soms anders bekeken. En ja , ik weet dat het soms niet handig is, maar toe nou , zo ben ik nou eenmaal! "
Wanneer je het hart op de tong hebt, zul je daar reacties op krijgen.
En het kan gebeuren dat iemand je dan zegt dat je opmerking vervelend is.
Diegene heeft misschien ook wel "het hart op de tong " .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
DAT ben ik helemaal met je eens, Erna . Ik heb OOK het hart op de tong, maar dat betekent OOK dat je ook wel eens moet kunnen incasseren ;-) Wie de waarheid spreekt, krijgt die OOK te horen.
Altijd een mening hebben betekent helaas niet dat je ook altijd de wijsheid in pacht hebt. Ik heb een bloedhekel aan mensen die altijd met handschoentjes aangepakt moeten worden omdat ze zo veel zwakke plekken en lange tenen hebben dat je vrijwel onmogelijk omheen kunt, maar dat betekent automatisch ook dat ik mijn eigen lange tenen op tijd moet intrekken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jodokus, Ik denk dat het hart op de tong makkelijk aan te passen is. Zelfs op een manier dat je alsnog jezelf blijft. Mensen hebben een filter iedereen denkt meteen iets bij een situatie. Veel mensen zeggen gelukkig iets anders. We kunnen (moeten in mijn ogen zelfs) onze gedachten filteren, controleren, corrigeren voordat het naar buiten komt. Zonder dat je het weet gebeurt dit al aangezien er ontzettend veel gedachten door het hoofd kunnen gaan. Moet je voorstellen wat er gebeurt als je hier wat bewuster mee bezig bent. Jij noemt het inhouden ik noem het iets nauwkeuriger te werk gaan. Veel mensen hebben een andere interpretatie van wat iemand te zeggen heeft. Daarom is het belangrijk als je een goed gesprek met iemand wilt hebben om je daar op aan te passen. Leer iemand kennen door voorzichtig jezelf te laten zien. Zo kunnen mensen aan elkaar wennen. Je kan niet van iedereen begrijpen dat ze jouw gedachtegang in 1 keer snappen. Je zal dit moeten vertalen naar een soort van sociaal begrijpelijk verhaal. We moeten het allemaal met onze tekortkomingen en van elkaar doen. Het verschil is dat als je weet wat er fout gaat je het wel aan kan passen. Als je niet weet wat er fout gaat is het een tekortkoming voor langer termijn, hierbij niet over bepaalde lichamelijke tekortkomingen gesproken. Als veel mensen of zelfs maar een aantal mensen op jouw reageren wat jij niet fijn vind, kan je het probleem bij die mensen leggen. Wijzen, je kan er ook begrip voor hebben en jezelf aanpassen om alsnog een vermakelijk gesprek te hebben. Eentje met begrip in plaats van veroordeling. Mensen leren in mijn ogen te snel dat ze zo zijn en zo zijn ze, klaar. Nou in mijn ogen is dit niet waar. Je hebt een basis dat klopt maar zelfs die is niet in steen geschreven. Om je basis heen kan je groeien. Groeien betekend ook veranderen. In theorie is het makkelijk te vertellen, dat weet ik. Maar ik zie de hersenen toch echt als iets wat zich aanpast en getraind of gestimuleerd wil worden. Denken dat persoonlijkheid vast staat gaat zelfs in tegen de gedachte achter ons eigen detentie systeem. De zelfde gedachtegang vasthouden is niet verplicht maar een keuze.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Natuurlijk krijg je meer reacties met het hart op de tong, dan iemand die nooit iets zegt.
Natuurlijk kan je daardoor ook moeten incasseren, logisch en natuurlijk zijn er meer mensen die het hart op de tong hebben. Een mening is niet wijsheid... een mening is een mening en er zijn meer waarheden en wijsheid is niet te koop:) Korte lontjes en lange tenen > lastig en vervelend, maar het hoort erbij. Nee, wat ik wel bedoelde is niet alleen (Marleen) eerlijk zijn, maar ook je sores op tafel gooien ook dáármee eerlijk of liever openhartig zijn.
DAT is eigenlijk waar het over gaat , denk ik. Wat ik eigenlijk vaak mis bij andere mensen is de mogelijkheid e/o de bereidheid om ergens over te praten. Ik vraag me af , die indruk krijg ik vaker , waarom mensen niet (willen? maar misschien is het ook kunnen?) praten over dingen die gebeuren of gebeurd zijn , eventuele misverstanden , in díe zin bedoel ik je kwetsbaar opstellen, wat voor mij een 'normale' vorm van leven is... uitpraten en opnieuw beginnen , indien mogelijk.
Erna55
7 jaar geleden
Je zegt : " wat ik bedoel is je sores op tafel gooien en daarmee eerlijk en openhartig zijn " .
Om je sores op tafel te gooien is het handig dat je rekening houdt met de persoon ( omgeving ), de omstandigheid en timing. Wanneer we in een groep zitten en de ernstige ziekte van een vriend bespreken, dan valt het in slechte aarde wanneer je dan vertelt dat je je zorgen maakt over de poes die drie dagen slecht eet.
Omgeving, omstandigheid en timing zijn belangrijk.

Het beste antwoord

Het gaat niet zo zeer om mogen. Dit gaat meer om willen. Je kwetsbaar opstellen is het sterkste wat je kan doen. Het getuigd van een sterke persoonlijkheid als jij je eigen verdedigingsmuur kan laten zakken. Het willen zal je af moeten wegen per ontvanger. Zoals altijd is het belangrijk dat je weet tegen wie je iets over jezelf los laat. De 1 zal er gretig gebruik van maken terwijl de ander het op een hele andere manier zal waarderen.

Of dit mag hangt dus van jezelf af. Jij kan inschatten in welke situatie het verstandig is om je verdedigingsmuur te laten zakken. Je kwetsbaar opstellen is iets wat belangrijk is om te doen maar nog belangrijker is om te weten wanneer je dit kan doen.

Hoe is je band met iemand en wat voor band wil je met die gene opbouwen. Wil je close zijn met iemand dan zullen er zeker momenten zijn waarop jullie allebei kwetsbaar zullen zijn maar die kwetsbaarheid wordt weggenomen door begrip. Laat je kwetsbaarheid dus niet los bij mensen die alleen zichzelf willen begrijpen en andere gedachtegangen als minderwaardig zullen zien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (1)

Het mag natuurlijk altijd. De vraag is of het altijd slim is.
Iemand die altijd sterk probeert te zijn en het leed van de wereld mee te torsen mag op een gegeven moment best een keer "breken" als er wat tegenzit, en over het algemeen zal je daarvoor begrip ontvangen.

Er zijn echter ook mensen die van leed en ellende "aan elkaar hangen", en daarmee op de een of andere manier ALTIJD mee te koop (willen) lopen. Dat is niet je kwetsbaar opstellen ; dat is zielig doen, en daar hebben mensen HEEL weinig begrip voor. Sterker nog, het is de hoofdoorzaak van eenzaamheid. Zelfs als je echt zielig "bent" (i.e. veel mankeert en veel problemen hebt) blijven mensen bereidwilliger naarmate je zelf meer je hoofd omhoog houdt , doet wat je kan en wellicht met humor er een beetje doorheen slaat. En misschien nog wel belangrijker is dat je ZELF terug doet wat je kunt, hoe beperkt dat ook lijkt. (Contact houden, interesse in anderen tonen).

Als iemand namelijk een zwakte toont, is de eerste impuls voor mensen te willen helpen oplossingen aandragen. Maar als ze zien dat er met hun "raad" of "hulp"niks gedaan wordt, haken ze HEEL snel af. Zien ze je weer opkrabbelen, dan heb je weer wat krediet "verdient" en kun je best nog eens een dergelijke episode hebben.

Ik zie het zelf op mijn werk gebeuren ; ik ben an sich altijd een heel betrouwbare medewerker die altijd komt opdagen, inspringt voor anderen, rare diensten draait, afspraken verzet om te kunnen werken etc. Maar nu ben ik recent zelf even "uitgevallen" door een spoedopname van mijn man en vlak daarna zelf enorm op mijn bek te gaan op de gladde ziekenhuisvloer , en hebben zo ongeveer al mijn collega's voor me moeten inspringen met dat hete weer. Dat heeft wel wat huilbuien en instortingen gekost, maar ik kreeg heel veel steun en begrip en liefde van die meiden. We hebben echter één collega die nogal een hypochonder is , altijd wel wat mankeert (grietje is 20) , en als de nood aan de man is NOOIT thuis geeft want ziek zwak en misselijk en problemen en gedoe en gedonder en arme zielige ikke ; daar heeft dus echt NIEMAND begrip voor, integendeel, iedereen is haar spuugzat.

Kortom : ja, je mag je kwetsbaar opstellen, maar je mag je niet áánstellen. ("Mogen" hier natuurlijk in de zin van wat wordt sociaal geaccepteerd en schaadt je omgang met anderen niet).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! kan er maar één kiezen. Plus +