Wanneer heb je recht op een gesprek met een Arbo arts? Ik bedoel niet zozeer de verplichtingen (een uitnodiging moet je nakomen)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je een arboarts of een bedrijfsarts?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hierna mag de persoon in kwestie de titel bedrijfsarts voeren: deze titel is, anders dan de titel arboarts, beschermd en mag alleen gevoerd worden na het voltooien van de opleiding en na inschrijving in het BIG-register.
http://www.raet.nl/actueel/vaknieuws/2010/44/de-spreekkamer-van-de-bedrijfsarts.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat ik een Arbo arts bedoel, (ingeschakeld via een bedrijf met verschillende arbo artsen in dienst.
Ik hoop dat dit duidelijkheid geeft?

Het beste antwoord

Als jij een gesprek wilt met de Arbo arts, dan mag je dat altijd aanvragen, je kunt dat doen bij ziekte, maar ook om ziek worden te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is mijn werkgever in staat dit te verbieden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee maar als die echt het nut er niet van in ziet kan de werkgever wellicht wel de rekening sturen... maar ik kan dit nergens vinden dus of dit zo is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat mag de werkgever niet verbieden.
Hij hoeft niet eens te weten waarom jij zo'n afspraak wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij kan wel moeilijk doen (zoals bij mij)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, je mag altijd nar een arbo arts als jij dat nodig vind.

Andere antwoorden (1)

"Iedere medewerker moet volgens de Arbeidsomstandighedenwet in de gelegenheid gesteld worden het zogenaamde arbeidsomstandighedenspreekuur te bezoeken om met de bedrijfsarts of een andere deskundige van de arbodienst klachten te bespreken die verband houden met de gezondheid, het werk of de werkomstandigheden. Het spreekuur is altijd vrijwillig.

1. Doel
De preventie van lichamelijke en/of geestelijke klachten voortvloeiende uit het werk of de werkomstandigheden.
Verbetering van de werkomstandigheden om de arbeidssatisfactie te verhogen en arbeidsongeschiktheid te beperken.

2. Inhoud
Iedere medewerker kan zelf contact opnemen met de arbodienst voor een spreekuurbezoek bij de bedrijfsarts of een andere deskundige. De bedrijfsarts coördineert, indien nodig, de eventuele inzet van overige deskundigen.
Het spreekuur kan in een enkel geval plaatsvinden op uitnodiging van de bedrijfsarts, bijvoorbeeld om uitbreiding van bij collega's geconstateerde klachten te voorkomen.
Indien een door een medewerker aangedragen probleem het individuele belang overstijgt, zal de bedrijfsarts dit in het Sociaal Medisch Overleg bespreken.
De spreekuurgegevens zijn echter vertrouwelijk en bespreking met de (vertegen- woordiger van) werkgever vindt slechts plaats met toestemming van betrokken medewerker.
Geadviseerde preventieve en correctieve acties worden teruggekoppeld naar betrokken medewerker.
In het kader van de nazorg kan, eventueel op aangeven van betrokken medewerker, een nieuwe afspraak voor het arbeidsgezondheidskundig spreekuur worden gemaakt.

3. Procedure
(...)De mogelijkheid om het 'open' spreekuur te bezoeken moet expliciet aan alle medewerkers kenbaar worden gemaakt. "

Verder bestaat het PAGO, ook een wettelijk recht. Dit is het Periodiek ArbeidsGezondheidskundig Onderzoek. "
Deze PAGO kan uitgebreid worden tot Preventief Medisch Onderzoek (PMO). "

"Een PAGO of PMO bestaat meestal uit een vragenlijst die de werknemer invult. In beroepen met meer risico’s vindt soms ook een lichamelijk onderzoek plaats, bijvoorbeeld naar longfunctie, gehoor, bloed en gezichtsscherpte. Daarnaast kunnen wij gezondheidsaspecten als bloeddruk, lengte, gewicht, conditie en BMI onderzoeken. Werknemers met een verhoogd risico krijgen altijd een uitnodiging voor een adviesgesprek bij onze deskundige. Als u wilt, voeren we tevens aanvullend werkplekonderzoek uit. "
Computoon