heeft blowen invloed op de spijsvertering?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Krijg je toch vaak 'munchies' van? Haha

Antwoorden (2)

Nergens staan pijsverteringsproblemen vermeld. Wel misselijkheid. Dit is natuurlijk ook een verandering in de spijsvertering dus uitgesloten us het niet.

Meest voorkomende bijwerkingen acute effecten van cannabis gebruik zijn goed bekend, en de meest voorkomende zijn: droge mond, rode ogen, duizeligheid, en een sterk hongergevoel. Ook kan het reactievermogen verminderd zijn, vooral tijdens de eerste uren na gebruik.
Daarnaast komen ook versnelde hartslag en verlaagde bloeddruk voor. Hart-patienten moeten dus altijd met hun arts overleggen, alvorens medicinale cannabis te gebruiken.
Alle genoemde effecten verdwijnen over het algemeen binnen een paar uur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe komt het dat je een vreetkick krijgt van blowen?
THC (de werkzame stof in hasj en wiet) imiteert de werking van een bepaalde stof in de hersenen. Dit stofje in de hersenen heet anandamide.

In de hersenen zitten receptoren waaraan anandamide zich kan binden. Een van die plekken waar deze receptoren zitten is het hongercentrum. Normaal gesproken komt bij een tekort aan voedsel, anandamide vrij. De anandaminde bindt zich dan aan de receptoren van het hongercentrum. De zenuwen van het hongercentrum worden geprikkeld waardoor je een hongergevoel krijgt en gaat eten.

THC gaat op dezelfde receptoren zitten, waardoor je honger krijgt en gaat eten.

Parasympatisch zenuwstelsel
Een ander effect van THC is dat het het zogenaamde parasympathische zenuwstelsel activeert. Het parasympathische zenuwstelsel is dat deel van het zenuwstelsel dat vooral actief is als je rust.

Het stimuleert de stofwisseling (speekselklieren, maag, galblaas, darmen) en de uitscheiding (nieren en blaas). Doordat THC het parasympathische zenuwstelsel activeert stroomt er meer bloed langs de spijsverteringsorganen met als gevolg dat de stofwisseling sneller verloopt en je sneller honger krijgt.

Sympatische zenuwstelsel
De tegenhanger van het parasympathische zenuwstelsel is het sympathische zenuwstelsel, dat vooral regulerend en stimulerend werkt op activiteit en prestatie. Het sympathische zenuwstelsel onderdrukt de spijsvertering, heeft een stimulerende werking op hartslag, ademhaling en spieren en wordt geactiveerd door opwekkende middelen, zoals amfetamine.

Tenslotte
Een vreetkick komt als je langdurig, regelmatig cannabis gebruikt, steeds minder voor. Dat komt omdat je hersenen wennen aan het effect van THC.