Hoe kan je een zicht hebben van 120%?

Je hoort het wel eens van mensen na een keuring of bij reclames voor ooglaseren. Mensen met een zicht van meer dan 100%.
Mijn vraag is; hoe kan dit nou? Voor iedereen persoonlijk is 100% toch het maximum? Dat is toch wat je zicht op je hoogte punt is en naarmate je ouder wordt zal dit (wat) afnemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Dit heeft te maken met een bepaalde norm die gesteld is.
Je kent die bordjes wel, één oog dicht en waar zit de opening bij het rondje, links, boven, onder je weet wel wat ik bedoel. Daarnaast heb je nog de lettertjes van verschillende grootte.
Er is een norm gesteld van welke afstand je welke lettertjes of openingen je nog moet kunnen lezen om te spreken dat je ogen geen afwijking hebben, dus je ogen zijn 100%

Nu kan je door hulpmiddelen, want dat zijn brillen en lenzen, en of door ingrepen aan de lens in jouw oog (laseren) dit beinvloeden. Dat is ook de bedoeling uiteraard, en het doel is om weer 100% te zien. Echter door cylindrische afwijkingen en slijpingen van lenzen en/of vorm van contactlenzen kunnen mensen soms zelfs scherper zien dan de norm van 100%
Je kan zelfs het kleinere regeltje onder de 100% norm lezen. Daarom zeggen ze, je hebt bv een zicht van 110%

Er zijn zelfs mensen, die dit van nature hebben, de meeste niet brildragende mensen zien van nature 100% maar er zijn er die zonder hulpmiddelen toch boven de 100% norm uitkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat de 100% het gemiddelde is, 120% is dus bovengemiddeld zicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Percent betekent letterlijk "per honderd". Als je 0% zicht hebt, heb je dus 0 van honderd, dus geen zicht.