Kan het dat er in 1944 ,in de oorlog,kinderen zijn verwisseld in een nederlandse kraamkliniek?

Mijn zus is in die tijd geboren en mijn moeder dacht dat ze was verwisseld,maar mijn vader wilde er geen onderzoek naar doen,inmiddels heeft mijn zus volledig afstand genomen van onze familie en nu vraag ik me af of er ergens nog een echte zus rond loopt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het Leids Universitair Medisch Centrum heeft een fout die 80 jaar geleden werd gemaakt formeel toegegeven. De fout, een babyverwisseling, werd in de jaren '50 ontdekt. Dit meldt het AD vandaag.
Agnes Zeldenthuis-Van Vegten en Lenie van Duyn werden op 7 december 1931 geboren en vervolgens per ongeluk verwisseld in de Annakliniek, toen onderdeel van het Academisch Ziekenhuis Leiden.

Het NCRV-programma DNA Onbekend bevestigde onlangs het vermoeden van de twee vrouwen dat ze verwisseld zijn.
Het Leids Universitair Medisch Centrum heeft toegezegd voor een eventuele naamsverandering zorg te willen dragen. Agnes weet in ieder geval zeker dat ze niet in het LUMC behandeld wil worden. 'Ik heb altijd gezegd: als mij iets overkomt wil ik niet naar dat rotziekenhuis. Ik ben er altijd een hekel aan blijven houden. Ik snap best dat die mensen die er nu werken er niets mee te maken hebben. Maar toch zal ik me altijd ergens anders laten behandelen', aldus Agnes.

Het kan dus. Er was toen nog geen waterdicht systeem met polsbandjes die er niet afkunnen glijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alles kan, om het zeker te weten kan je zus gewoon een DNA test laten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een verschillende bloedgroep zegt (nog) niets. Een kind van ouders met A en B kan gewoon O hebben waar alle brusjes A en B hebben.
Hebben je ouders misschien een babyboek van je zus gemaakt met daarin een envelopje met de eerste afgeknipte haartjes of een melktandje? Die zou je kunnen gebruiken om een DNA-test te laten doen. Ik weet alleen niet of je lichaamsmateriaal van een ander dan jezelf mag laten onderzoeken in verband met privacy en persoonlijke belangen. Het eerste belang in deze zaak ligt namelijk bij je zus, al begrijp ik goed dat jij graag zou willen weten hoe het zit.
Om je vraag te beantwoorden: natuurlijk kunnen kinderen zijn verwisseld. In die tijd werden pasgeborenen strikt van de moeder gescheiden dus in een moment van onoplettendheid kunnen twee kinderen zijn verwisseld bij het halen/brengen van de ene zaal naar de andere. Als dat in dit geval is gebeurd, is de enige mogelijkheid dat jij je biologische zus vindt: 1. als de oude administratie van de kraamkliniek bewaard is gebleven en 2. je daaruit zou kunnen reconstrueren welke vrouwen en meisjesbabies er gelijktijdig met jouw moeder in die kraamkliniek lagen en 3. je die personen allemaal kunt opsporen en 4. die personen allemaal willen meewerken aan een DNA-onderzoek.
Dus als je haartjes of melktandjes van je zus hebt zou je bij een DNA-onderzoekscentrum kunnen informeren naar de mogelijkheden. Mocht de uitkomst van dat hele verhaal zijn dat je zus niet je zus is, dan zou je het archief van de kraamkliniek kunnen zoeken.
Al met al denk ik dat de kans behoorlijk klein is dat je erachter komt, zolang je zus geen enkel contact met jullie wil.