klopt BMI wel?

Volgens het BMI heb ik een gezond gewicht, maar weeg ik 3,3 kilo boven mijn ideale gewicht. Het vreemde is, dat toen ik op mijn volgens het BMI-ideale gewicht zat, ik van iedereen te horen kreeg dat ik te mager was. Ik had toen maat 34 en nu heb ik maat 36 - 38. Ik ben een kleine vrouw, dus bij mij maken een paar kilootjes erg verschil.

Het lijkt me dus dat het ideale gewicht van het BMI niet helemaal klopt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
BMI alleen zegt niks, je gezondheid is afhankelijk van veel meer factoren.
En het 'ideale' gewicht dat ze daar noemen klopt vaak ook niet hoor, verschilt per persoon welk gewicht bij je past.
Je bent meer dan alleen een getalletje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zet er even je lengte, je gewicht en of je man of vrouw bent bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt. De berekening van het Bmi is al zo'n 200 jaar oud. In die tijd is het menselijk lichaam veranderd. Dus wees het gewicht waar jij he prettig bij voelt.

Antwoorden (3)

Och dat ideale gewicht zal volgens de theoretische rekenmethode om op je BMI te komen vast wel kloppen. Maar in de praktijk hebben 2 mensen met zelfde lengte en gewicht toch een ander postuur, zodat de een smaller lijkt dan de ander. Ook kan ht zijn dat je bij een paar kilo minder meteen een smaller gezicht krijgt zodat je al gauw de opmerking krijgt dat je of er slecht uitziet of te mager bent.
Voel je je lekker bij dit gewicht, gewoon houden zo en niet moeilijk doen over die 3 kilo
anneliez
11 jaar geleden
BMI en ideaal gewicht gaan altijd uit van gemiddelden en bij individuele gevallen kan het allemaal iets schommelen. Hoe heb je ideale gewicht berekend? Normaal is namelijk dat je aan de hand van je lengte en gewicht de BMI berekent.
In feite is het beste te kijken naar de omvang van je middel ( tussen heupbeen en de onderste rib), omdat buikvet het gevaarlijkst is voor de gezondheid is. Als je maar niet de 88 cm voorbij komt en beter nog onder de 80 cm blijft, dan is het goed.
Als dat in orde is, dan is het verder een kwestie van smaak. En wat anderen ervan denken, ach, je bent wie je bent, je hebt hierin de belangrijkste stem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het BMI is niet geschikt om voor een individu te berekenen wat het ideale gewicht is.
Het BMI is ontwikkeld als een manier om mensen in categoriën in te kunnen delen, omdat het handig is voor medici om een objectieve manier te hebben daarvoor. Maar het gaat om gemiddelden, en is bedoeld voor populatiestudies ed., BMI is níet geschikt voor individuele analyse. Helaas wordt het wel vaak zo gebruikt, omdat het een lekker simpele en snelle manier is om te berekenen of iemand een gezond gewicht heeft.
Het BMI houdt geen rekening met spieren, en aangezien spieren zwaarder zijn dan vet, zal iemand die heel erg gespierd is en absoluut geen vet teveel heeft, een BMI-waarde hebben die hoort bij overgewicht. Nou weten mensen die heel erg gespierd zijn meestal wel dat het BMI voor hen niet geschikt is, maar mensen die gewoon wat gespierder zijn dan gemiddeld, zullen ook een hogere BMI-waarde hebben dan in feite klopt.
Ook lange mensen hebben vaak een BMI-waarde die niet klopt bij hun lichaam, omdat BMI alleen rekening houdt met je lengte en niet met de rest van je lichaamsbouw. En zo heeft het BMI nog wel meer nadelen.