Hoe kan het dat een gevulde kies een halfjaar na behandeling nog steeds gevoelig is?

Is het normaal of kan het liggen aan ondeskundigheid van de tandarts?

Toegevoegd na 32 minuten:
Vooral gevoelig bij heet en koud eten en drinken, bedoel ik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
4.4K

Het beste antwoord

Een half jaar vind ik wel een beetje lang. Is het soms een grote of diepe vulling want dan kan het de vulling zit dan dicht bij de zenuw en doordat de vulling goed geleid warm en koud wordt de zenuw geprikkelt en voel je het. Je kan aan de tandarts vragen om een laagje te leggen tussen de vulling en de binnenkant van het gat dat heeft een isolerende werking en het leed is geleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het kan zijn dat de vulling te hoog is gemaakt waardoor er tijdens het kauwen zo'n beetje alle druk op komt, wat normaalgesproken verspreid is over al je kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb wel eens heel lang last gehad van een erorm grote vulling maar dan hebben we het toch over 6-8 weken. Dit lijkt me toch erg lang. Heb je de tandarts al gevraagd? Evt bel je gewoon op, hoef je er niet direct heen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ter sprake gebracht, maar ik krijg een ontwijkend antwoord, eigenlijk geen antwoord. Vandaar dat ik me afvraag of de oorzaak niet ligt in een fout van de tandarts zelf.
amigo
13 jaar geleden
dat warm en koud kan natuurlijk ook wijzen op een tandvlees probleem (begin ik zelf helaas bijna expert in te worden), maar als ze "gewoon" aan de bovenkant hebben geboord is er toch niet veel aanleiding om te verwachten dat je tandvlees daar nu nog gevoelig van kan zijn. Lastig probleem want je klinkt of je niet te veel vertrouwen hebt om die tandarts ernaar te laten kijken.
misschien hebben ze tijdens het boren een zenuw geraakt? dit is bij mij gebeurd, en sindsdien is die kies erg gevoelig en de tandarts zegt dat het door de geraakte zenuw komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ongeveer een jaar gevoeliger zijn, als het een hele diepe vulling was. Maar zoals de andere antwoordder al zei het kan ook zijn dat hij wat te hoog is, alhoewel dat niet de gevoeligheid bij warmte en koude verklaard. Als je iets niet vertrouwd kan je de vraag meenemen bij een controle of even opbellen degene die opneemt kan je wel antwoord geven of je een afspraak geven dat ze er even naar kijken. Maar maak je aub niet te druk er is waarschijnlijk niets aan de hand.