Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet het denken in en beoordelen op basis van (gevoels)kleuren?

Ikzelf heb bij alles wat ik doe en ervaar een gevoel van kleur ergens bij. Op basis van die kleur neem ik een beslissing of iets wel of niet bij me past, of iets wel of niet goed voor me is, of ik wel of niet iets moet doen... Etcetera, etcetera.

Er is ooit op de radio hierover iets geweest dat daar uitleg over gaf, en dat het zeer zeldzaam is. Weet iemand hier meer van? In de term zal het woord "chroma" verwerkt.

Wie kan me hier meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
726

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik ben voor je aan het zoeken geweest en heb wel een radiouitzending gevonden van de vpro, daar ging het over kleuren denken.

http://www.vpro.nl/programma/zomergasten/afleveringen/22708246/items/23535870/

Naar aanleiding van deze uitzending heb ik de site gevonden waar je hoop ik weer wat verder mee kunt.
Ook hierbij een filmfragment van een dame die muziek denkt in kleuren en een uitleg over kleurendenken.

www.synesthesie.nl

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog wat informatie.
http://www.spiriwiki.com/index.php?title=Synesthesie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chroma komt uit het Grieks: kleur.
Syn komt ook uit het Grieks: samen.
These lijkt haar oorsprong uit de Latijnse taal: plaats, stellen.

Het lijkt me onverstandig om alleen gevoel het gewicht te laten bepalen in een oordeel. Het verstand moet, om het spreekwoordelijk te zeggen, ook kunnen bloeien. Dan heb je een meer weloverwogen beoordeling.

De term weet ik wel maar die zeg ik dus niet.

Toegevoegd na 21 uur:
(Toevoeging n.a.v. negatieve oordeel:)
Begrijp me verkeerd als je het wilt, maar hij heeft het over 'op basis van een kleur een besluit nemen'.

Een besluit op grond van een kleur nemen, zonder te specificeren waarover wordt besloten? Dat kan de blik behoorlijk vernauwen (en de kop gekmaken), indien het roekeloos handelen uitlokt.

Soms is het niet beantwoorden van een vraag ook een antwoord. Noem dit gerust cynisch. Zoals ik de vraag nu lees lijkt het mij alsof de vragensteller zijn verstand negeert en slechts gevoel en kleur laat meewegen.

Een vakterm voor psychologen aanreiken, met als gevolg mogelijk dat mensen zichzelf een of ander achterlijke verzamelterm opplakken, daar pas ik voor...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 voor die laatste zin: de term weet ik wel maar die zeg ik dus niet!?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding