kan je ziek worden van je huis?

Sinds 7 maanden dat wij ( gezin ) in dit huurhuis wonen zijn we maandelijks allemaal erg verkouden en veel last van hoesten en griep. Het is een huurhuis van het bouwjaar ´20 , maar is volgens woning bouw gerenoveerd. Als mijn dochter met een snotterige neus richting opa en oma gaat logeren voor paar dagen komt ze vol kleur en niet verkouden thuis. binnen paar uur thuis gaat ze alweer snotteren en volgende ochtend is ze alweer aan het hoesten en proesten. Ik heb precies hetzelfde als ik paar dagen wegga. Voordat wij hier woonde waren we 1 x in het jaar verkouden.
Er is geen schimmel hier te zien maar wel houten vloeren beneden en boven( dus geen beton) wat kan ik hier tegen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Ik heb het vermoeden dat er gassen uit de grond kunnen komen (zoals methaan).

Een andere oorzaak kan zijn ontbindingsproducten die uit het hout vrijkomen.

Vroeger werd hout en vezelplaat geimpregneerd en verlijmd met stoffen die formaldehyde afgeven.
Deze laatste stof kan behoorlijk klachten geven.

Schimmel die je niet ziet omdat het op onzichtbare plaatsen zit kunnen sporen afgeven die allergische rhinitis en ander klachten kan geven.

Ik zou toch overwegen een ander huis te gaan huren, gelukkig is het geen koophuis.

Bovenstaande problemen kunnen soms moeilijk aantoonbaar zijn, je kunt niet alles meten wat je ziek maakt.

Ik wens u een gezond huis toe!!

Toegevoegd na 2 dagen:
lees voor verdieping de reacties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Aangezien het een huurhuis is, zou ik contact hierover opnemen met de verhuurder; wie weet wat zich aan vocht en schimmel onder de vloer bevindt. Hebben buren hier ook last van? Samen sta je sterker!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb contact opgenomen met de buren, deze ondervinden helaas diezelfde problemen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat het om dezelfde verhuurder? Anders eens even je licht opsteken bij een bureau voor rechtshulp (is gratis) om te kijken wat verdere stappen kunnen zijn, in het belang van jullie gezondheid!
Ik zou eerst eens beginnen met een hygrometer in huis te hangen.Daar op kun je zien of het vochtig is in huis,is dat zo?dan heb je gelijk bewijs voor de verhuurder.Als er vocht is dan kan je daar gelijk ook schimmel aankoppelen,en daar kan je best ziek van worden.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou best graag een hygrometer willen kopen maar die zijn aardig duur zoals ik opmerkte op de webwinkels. het is erg vochtig hier naar mijn idee. het wordt hier nooit echt warm en het koelt ook meestal weer snel af als je de cv uitdoet. ook zie ik op mijn dochters kamer dat het behang op sommige stukken loslaat net alsof er water overheen is gegooid. we hebben wel dubbele beglazing door het hele huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huizen uit die periode hebben vaak enkelsteens muren, wat ook een vochtprobleem kan veroorzaken. En je hebt natuurlijk renovatie en renovatie, m.a.w. wát heeft de verhuurder dan gerenoveerd? Alleen de beglazing, of zijn er meer isolerende maatregelen genomen? Zo mogelijk eens navragen bij de verhuurder.
burgos
11 jaar geleden
Valt wel mee hoor,kijkshop termometer/hygrometer
euro 9.90 voor dat geld weet je het zeker wat er aan de hand is.
burgos
11 jaar geleden
Precies
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga morgen direct langs de kijkshop :-)
Als je dit leest kun je inderdaad ziek worden van je huis. Dit door schimmels en dergelijke.
Voor een oplossing zul je een lange adem moeten hebben.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=103754.0

Succes..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Informeer bij de verhuurder of het huis soms onlangs is geisoleerd.
Dat schijnt ook klachten te kunnen veroorzaken, vooral als het met PUR schuim is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zag het net ook op de tv.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor jou antwoord, heb net even gegoogled daarop maar kan weinig daarover vinden, weer jij nog welk programma het was dat ze het daarover hadden? Mvg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was volgens mij in het 8 uur journaal van 2 Mei. NOS
Kort antwoord Ja je kan ziekteverschijnselen krijgen van een vochtig huis vanwege het overgevoelig zijn voor huisstofmijt of schimmels (zie link voor tips).
Als het normale verkoudheid/griep is komt dit niet door een huis maar door besmetting van bv elkaar (nieuwe school, nieuwe virussen en nieuwe verkoudheden). Dat kan dan het hele gezin rondgaan zodat het lijkt dat er continu iemand verkouden is. Wel kunnen loopneus ed wat meer opvallen in een vochtige omgeving. Hoop dat je er iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er een hoge luchtvochtigheid is kan het ook zijn dat de houten vloeren gaan rotten. Hierdoor krijg je muffe luchten en kunnen schimmels ontstaan waar je ziek kan worden. Een handige tip is het huis goed te luchten en een luchtontvochtiger aan te schaffen. Ik heb laatst een Pingi luchtontvochtiger gekocht op aanraden van een vriendin, en het werkt supergoed. Minder muffe luchten in huis en het product is ook herlaadbaar dus scheelt hem in de kosten.