Is Ozon schadelijk?

In sommige zwembaden zit Ozon i.p.v. Chloor. Is Ozon schadelijker, of minder schadelijk dan chloor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, ozon is niet schadelijk. De enige manier waarop ozon in verband kan worden gebracht met schadelijkheid is het gat in de ozonlaag, waardoor de zon meer voor onze huid gevaarlijke straling kan geven.

Ozon (O3) is een zeer effectief ontsmettingsmiddel en zeer goed toepasbaar in zwembaden om chloor of broom houdende ontsmettingsmiddelen grotendeels te vervangen. Het voordeel van het toepassen van ozon is een aanmerkelijk beter zwemmilieu. doordat bij de ontsmetting ermee geen ongewenste chloorhoudende bijprodukten (zoals chlooramines en trihalomethanen) geproduceerd worden. Sterker nog: de eventueel gevormde chloorhoudende bijprodukten worden door de ozon afgebroken. Hierdoor zullen de klachten van rode ogen, slijmvliezen en met de ademhaling sterk teruglopen. Bijkomend voordeel is dat het water sprankelender en helderder is.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Goeie Vraag! Misschien kan de VMCE jou daar antwoord op geven. Zie http://www.vmce.nl/zwembaden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Chloor zal wel goedkoper zijn. Voor een zwembad in de tuin kan je chloortabletten kopen. Voor ozon heb je een duurdere installatie nodig.
In het groot zal dat vergelijkbaar zijn.

Andere antwoorden (1)

Voordelen van de toepassing van ozon

De kwaliteit van zwemwater kan door toepassing van ozon aanzienlijk worden verhoogd. Dit is niet alleen van belang voor het zwemplezier, maar ook voor de gezondheid van de zwemmer. Recent onderzoek heeft namelijk aangetoond dat kinderen een verminderd immuunsysteem kunnen ontwikkelen door zwemmen in chloorbad. Bovendien lopen zwemmers die twee keer per dag trainen ook een groter gezondheidsrisico

Bron Lenntech