Kan je je eigen ouders aanklagen?

Sinds een tijd ben ik samen met een meisje (zij is 17, ik 19). In het begin ging alles goed, maar in het begin durfde mijn vriendin niet te zeggen van waar ik was aangezien we zo'n 100 km uit elkaar wonen en ze dacht dat haar ouders extreem daarop zouden reageren. Nu heb ik haar gevraagd het toch te zeggen omdat ik geen leugens wou en dat deed ze.

Haar ouders hebben persoonlijke spullen van haar afgepakt (gsm, laptop, ...), hebben alles wat ze van mij heeft gekregen verbrand of kapot gemaakt, nemen een heel deel van haar vrijheid af, enz... Nu is mijn vraag of we haar ouders niet kunnen aanklagen om haar een beter leven te geven en toch onze relatie een kans te kunnen geven, omdat we er beiden van overtuigd zijn dat we echt voor elkaar gemaakt zijn...

Klopt het niet dat haar ouders tegenover mij schuldig zijn aan een vorm van discriminatie over de plaats waar ik woon?

Verder zou ik verwachten dat ze schuldig zijn aan kwelling, vrijheid van beweging, afnemen van persoonlijke bezittingen en het niet toestaan van mensen ontmoeten als ik mij baseer op de 30 mensenrechten. Verder zullen er zeker nog zaken zijn.

Ik hoop echt dat dit alles goed kan komen en hoop op een snelle reactie...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is dat voor een gestoorde reactie?! In de tijd dat ik een vriendinnetje had die een uur verderop woonde, bracht mijn moeder mij met liefde elk weekend met de auto weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja mijn ouders staan er ook volledig achter en vinden het helemaal niet erg. Iedereen dat ervan weet vindt het gewoon enorm overdreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is eigenlijk de werkelijke reden dat je vriendin niet met jou om mag gaan van haar ouders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is het vreemde: Eerst hadden ze er helemaal niets op tegen. Maar sinds dat ze weten dat ik zo ver woon e.d. ineens niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe ver is ver dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, België lees ik nu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: We zijn beiden van België en ongeveer 100 km tussen ons, wat perfect te doen is met een trein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het heel vreemd dat de afstand het struikelblok is bij haar ouders,ik denk zelf dat er een andere reden is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja ik zou niet weten wat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kan een hele goede kennis of familielid van haar ouders hierin bemiddelen of erachter zien te komen wat nu de werkelijke reden is.

Het beste antwoord

Aanklagen kan, maar is in de meeste gevallen niet verstandig, het is beter dit onderling op te lossen, dan heb je een grote kans dat het goed komt, als zij haar ouders aanklaagt, dan komt het zeker niet goed.
De enige reden om de ouders aan te klagen zou in dit geval geestelijke mishandeling zijn, maar of een rechter het ook zo ziet? Maar denk er ook aan, dat jouw vriendin, met haar 17 jaar, toestemming moet hebben van 1 van haar ouders, om een advocaat in de hand te nemen en een eventuele toevoeging aan te vragen.
Probeer samen erachter te komen, wat haar ouders tegen jou, of tegen jouw afkomst hebben, dan kun je met argumenten komen, waarom zij ongelijk hebben. Laat je vriendin dit probleem eens bespreken met haar huisarts, die kan advies geven hoe en waar je hulp kan vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb reeds geprobeerd om naar daar te gaan om met hun ouders te praten. Ik heb toen aangebeld en de deur in mijn gezicht gekregen vooraleer ik nog maar iets kon zeggen. Haar vriendinnen proberen haar nu te laten praten met leerkrachten en begeleidende personen in de hoop dat die kunnen helpen. Een goed begin? Mijn moeder heeft zelf ook al voorgesteld dat zij eens naar die ouders probeert te bellen en dat zou ik ook willen laten doen eens ik hun telefoonnummer heb. Jammer genoeg vrees ik dat ze niet eens zouden willen luisteren. Verder zetten haar ouders iedereen van haar familie tegen haar op, zodat ze daar nergens terecht kan... Ik wil wel praten met hen, maar zolang zij dat niet toestaan is hier duidelijk geen oplossing...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker een goede stap om leraren en begeleiders in te schakelen, maar laat je vriendin ook naar de huisarts gaan, die heeft adressen van instanties die jullie kostenloos kunnen helpen, dring jezelf niet op aan haar ouders en zet het aanklagen uit je hoofd, daar los je niets mee op. Je moeder laten bellen zal weinig nut hebben, omdat die aan jou kant staat, je moet een instantie bezoeken, die onpartijdig is en dit op een reële manier kan helpen oplossen. De huisarts kan daar zeker bij helpen. Maar je vriendin moet het voortouw nemen, het gaat om haar ouders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal het haar laten vertellen. Heb enkel nog contact via haar vriendin, dus dat zal nog een paar dagen duren. Dan moet ze uiteraard nog bij haar huisarts geraken zonder dat haar ouders moeilijk doen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik krijg het vermoeden dat je in België woont, in Nederland is het zo, dat je zonder dat je ouders erachter hoeven te komen, naar de huisarts kan, ik weet niet of dat in België ook zo is, maar ik vermoedt van wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het is inderdaad in België. En normaal moet dit wel mogelijk zijn, maar als ze thuis weg is merken ze dit wel natuurlijk he.

Andere antwoorden (1)

Ze kan theoretisch een rechtzaak beginnen maar dat is niet de eerste stapZe is minderjarig dus jeugdzorg moet haar beschermen. Dit betekend als zij vindt dat ze geestelijk mishandeld wordt kan ze jeugdzorg bellen. Die kunnen maatregelen tegen de ouders nemen als dat zou moeten.