Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mogen zorgverleners zonder toestemming voor het EPD nog wel je dossier regionaal uitwisselen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
655

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Zorginstellingen zijn zelf verantwoordelijk voor de invoering van elektronische informatie-uitwisseling. Daarbij verschilt het van plaats tot plaats in welke mate een zorgaanbieder gebruik maakt van informatie- en communicatie technologie (ICT).
Wie bepaalt wie er in mijn EPD mag kijken?
Dit wordt bepaald door de wet- en regelgeving, zoals de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) en de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Concreet betekent dit dat iemand alleen toegang tot patiëntgegevens krijgt als dat noodzakelijk is voor de behandeling van de patiënt en de patiënt geen bezwaar heeft gemaakt.

Ik wil helemaal niet dat mijn medische gegevens elektronisch uitgewisseld worden. Hoe regel ik dat?
De patiënt heeft het recht om bezwaar te maken tegen elektronische uitwisseling van zijn gegevens tussen zorgverleners. Een patiënt kan aan zijn zorgverlener vragen gegevens geheim te houden voor andere zorgverleners. In de toekomst kunnen patiënten zelf het elektronisch uitwisselen van medische gegevens blokkeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding