Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Sinds ik fiets heb ik nu (2 maanden later) nog steeds spierpijn a/d achterkant van mijn bovenbeen. Hoe kan ik dit voorkomen of verhelpen?

Hallo iedereen, ik heb sinds twee maanden een elektrische fiets. In het begin toen ik ermee fietste kreeg ik de avond of de dag daarna soort van spierpijn aan de achterkant van mijn bovenbeen. Eerste paar weken dacht ik dat het 'normaal' was, dat het er bij hoort (omdat ik lang niet gefietst heb). Maar nu komt het telkens terug zodra ik ga fietsen. En ik fiets niet eens zoveel: Meestal één dag wel en één dag niet en dan in de ochtend 5 km en in de late middag ook 5 km.

Mijn vraag is: Hoe kan ik er voor zorgen dat de pijn sneller overgaat? Of eigenlijk het liefst voorkomen. Want ik heb er daarna nog dagen last van. Zijn er speciale oefeningen of moet ik tijger balsem gebruiken? Of ... ? Is het normaal dat ik twee maanden later nog steeds spierpijn krijg nadat ik gefietst heb en dit (3 á 4) dagen duurt (in het begin duurde het zelfs een week of meer de pijn).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Veel pijnklachten van de knie ontstaan door irritatie van de achterzijde van de knieschijf ten opzichte van het bovenbeen. De medische wereld omschrijft deze klachten als patellofemorale klachten, genoemd naar de Latijnse benaming van knieschijf (patella) en bovenbeen ( femur). In eerste instantie is er sprake van een overbelastingsblessure, d.w.z. dat tijdelijk de belasting van het patellofemorale gewricht te hoog is. Dit kan komen door een verlaagde belastbaarheid van het gewrichtskraakbeen of een overbelasting tijdens bewegen. De knieschijf (patella) is een stukje bot in de bovenbeenspier die loopt van het bekken naar het onderbeen. Met deze spier kunnen we het bovenbeen strekken. Door de knieschijf wordt de pees beschermd en neemt de kracht van de bovenbeenspier toe bij het strekken. De achterkant van de knieschijf glijdt door een groeve, de femorale groeve. De belasting van de knieschijf neemt toe als we de knie buigen. Omdat de bovenbeenspier zowel invloed heeft op het heupgewricht als op het kniegewricht is de stand van het hele been van invloed op de knieklachten. Tijdens het bewegen is er een constante wrijving van de achterkant van de knieschijf ten opzichte van het gewrichtskraakbeen van het bovenbeen. Deze beweging kan irritatie geven van het gewrichtskraakbeen van zowel de knieschijf als het bovenbeen. Er ontstaat een beschadiging van het gewrichtskraakbeen, vaak gepaard gaande met een lichte zwelling. Hierdoor ontstaat er een grotere druk tussen de knieschijf en het bovenbeen waardoor er een verminderde belastbaarheid is. Het stukje fietsen wat anders geen klachten geeft is nu ineens een overbelasting en geeft pijnklachten. Als het evenwicht tussen belastbaarheid en belasting niet wordt hersteld ontstaat er een voortdurende overbelasting waardoor we al minder kunnen doen. Inzicht hebben in de oorzaak van de overbelasting is dan ook essentieel bij de behandeling van deze vaak voorkomende klacht. Maak eens een afspraak met een fysiotherapeut, deze kan je oefeningen leren, om je spieren te ontlasten. Ook een bezoekje aan je huisarts kan helpen. Maar de oefeningen, daarvoor moet je echt naar de fysiotherapeut.

Bronnen:
http://www.fysiotherapiedaalmeer.nl/daalme...

Probeer eens met stretchen, maar doe dat dan wel onder begeleiding. Ga ook eens naar een fietsenmaker want het kan zijn dat je zadel en je stuur niet op de juiste hoogte staan Toegevoegd na 2 minuten: Het kan ook zijn dat je niet de goede maat hebt van fiets waardoor je geen goede houding hebt tijdens het fietsen. Hierdoor kan het dan bv zijn dat je met de knieen naar buiten rijd, waardoor dat je spieren op een verkeerde manier worden belast. Toegevoegd na 4 minuten: Een ander zadel kan ook een oplossing zijn

Bij een goede fietsenzaak meten ze je helemaal op voordat je een fiets wordt verkocht. Breedte van het zadel, stand van het zadel, hoogte van de fiets, afstand tussen trappers en zadel ten opzichte van je lengte, enz. Er moet dus iets mis zijn in de keten van eisen voor een goede fiets die echt bij je past of die passend wordt gemaakt. Ga terug naar de fietsenzaak en als het goed is lossen ze dit voor je op. Wel precies aanduiden welke spieren zeer doen. Zij horen te weten waar de moeilijkheid zit en hoe het moet worden opgelost.