Wat houdt het precies in wanneer je als diabeet niet scherp ziet?

Soms zie je wazig/niet zo scherp soms 's morgens, soms 's avonds. Je zou denken: ik moet aan de bril... maar ik weet dat het ergens anders aan ligt : aan diabetes!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat je voeding noemde in een reactie:
Teveel koolhydraten.
Ga langzaam over op vetten en je kan veel minder gaan spuiten en minder last hebben van je diabetes.
Stop eerst moet snoep en koekjes, daarna minder brood, enzovoorts.
Tegelijk vetten gaan eten, je blijft dezelfde hoeveelheid calorieën nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je reactie!
Daar zal ik aan gaan werken, is wel moeilijk hoor! koolhydraten...
Nu zie ik bijvoorbeeld heel scherp, gelukkig. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel geleidelijk doen, anders ga je verkeerde hoeveelheden insuline spuiten. Dit geldt trouwens niet specifiek voor je ogen, het is algemeen voor diabetes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja natuurlijk, dan zijn de verhoudingen zoek, begrijp ik! bedankt.

Het beste antwoord

Veel mensen met diabetes krijgen problemen met hun ogen. Ze gaan dan slechter zien. Diabetes is zelfs de grootste veroorzaker van blindheid in Europa! Oogproblemen bij diabetes heten ‘diabetische retinopathie’.

Wat gebeurt er?
Diabetes beschadigt de kleine bloedvaatjes in de ogen. Die gaan makkelijk bloeden en zorgen voor littekentjes. Nieuw aangelegde bloedvaatjes zijn zo teer dat ze ook vaak kapot gaan, wat ook weer zorgt voor bloedinkjes. Na een tijdje gaan mensen dan slechter zien. Zonder behandeling kan iemand in het ergste geval blind worden.

Wie krijgt er last van?
Veel mensen met diabetes krijgen er vroeg of laat mee te maken, in meer of mindere mate. Meestal is het ook het eerste merkbare gevolg van diabetes. Zelfs bijna de helft van de mensen met diabetes type 2 heeft op het moment van de diagnose al oogafwijkingen. Het komt voor bij diabetes type 1 en diabetes type 2.

Behandeling
Ernstige oogproblemen kunnen worden behandeld met lasertechniek (het officiële woord is coagulatie). Daarmee wordt de schade niet hersteld maar kan verergering worden voorkomen. Jaarlijkse controle van de ogen is belangrijk!

Dit kunt u merken:
niet scherp zien
dubbelzien
wazig of troebel zien
oogontstekingen
pijn aan de ogen

Het is dus tijd je oogarts te bezoeken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je zoals altijd uitgebreide antwoord!
Ben een paar weken geleden nog geweest voor een oogfoto i.v.m. diabetes, dus dat wordt wel in de gaten gehouden.
Ik denk eigenlijk meer dan het te maken heeft met voeding?! Teveel of te weinig van iets nuttigen, zou dat kunnen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat het risico wel verhoogd is een slecht geregelde diabetes met sterke schommelingen van de suiker in het bloed, roken en hoge bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie andere vraag: bloeddruk dinsdag op contrôle: 138/78 (zat
niet rustig - normaal nog lager), rook niet meer, dagelijks
insuline spuiten, conclusie: voeding? of ... ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaak is dit niet te voorkomen, de sterke suikerschommelingen kunnen veroorzaakt worden door je voeding, als je dat al hebt, dan is het verstandig om buiten je behandelend arts een diëtist in te schakelen om je een verstandig voedingspatroon aan te leren. Dat je bloeddruk wat aan de hoge kant is voor een diabeet een veelvoorkomend iets, laat adviezen over voeding over aan je behandelend arts of diëtist. Je kunt je bloeddruk lager krijgen door minder zout te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Crea: ik heb een hele lage bloeddruk, nu zat ik niet rustig daarom 138/78. Vorige keer bij de huisarts had ik 120/70, geloof me last van een hoge bloeddruk heb ik niet. Dus dat is mijn probleem niet!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geloof je natuurlijk, dan zou je voeding zeker een oorzaak kunnen zijn van wisselende suikerwaarden, wat de klachten met je ogen kunnen veroorzaken. Wat de oorzaak is zal je door je behandelend arts moeten laten onderzoeken.