Hoe komt het dat ik moeilijk mijn tong kan stil houden als mijn tong uit men mond is?

Zie titel. Als ik mijn tong uitstrek beweegt mijn tong van links naar rechts. Na echt focussen krijg ik mijn tong stil. Het stoort niet echt maar het is gewoon raar? Iemand ook ervaring?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (2)

ik denk omdat je tong een spier is en gewend is om eten naar de zijkant van je mond te schuiven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst speelt natuurlijk het feit mee dat je spier een tong is (zoals bovengenoemd antwoord) en dat die dus ook getraind kan worden en in verschillende toestanden kan zijn. Als je bijv. veel vloeibaar voedsel eet zal je tong minder gestimuleerd worden tot contractie en dus minder sterk zijn. Hiernaast heb je 12 craniale zenuwen, 12 belangrijkste zenuwen die ontspringen vanuit de hersenen (hersenstam). De 12e zenuw (nervus hyppoglossus) is een motorische zenuw (dit wil simpel gezegd zeggen dat het een zenuw is die een spier beinvloedt met behulp van neurotransmitters waardoor uiteindelijk contractie of dilatatie plaats vindt). Deze 12e craniale zenuw regelt de contractie van je tongspier en een trillende tongspier kan dus mogelijk duiden op een slechte geleiding van deze zenuw. Het kan bijv. zijn dat je niveau neurotransmitter te laag is of juist overgevoelig is. Als je hier echt last van hebt zou ik even je huisarts opbellen voor advies en eventueel een afspraak maken. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst speelt natuurlijk het feit mee dat je spier een tong is (zoals bovengenoemd antwoord) en dat die dus ook getraind kan worden en in verschillende toestanden kan zijn. Als je bijv. veel vloeibaar voedsel eet zal je tong minder gestimuleerd worden tot contractie en dus minder sterk zijn. Hiernaast heb je 12 craniale zenuwen, 12 belangrijkste zenuwen die ontspringen vanuit de hersenen (hersenstam). De 12e zenuw (nervus hypoglossus) is een motorische zenuw (dit wil simpel gezegd zeggen dat het een zenuw is die een spier beinvloedt met behulp van neurotransmitters waardoor uiteindelijk contractie of dilatatie plaats vindt). Deze 12e craniale zenuw regelt de contractie van je tongspier en een trillende tongspier kan dus mogelijk duiden op een slechte geleiding van deze zenuw. Het kan bijv. zijn dat je niveau neurotransmitter te laag is of juist overgevoelig is. Als je hier echt last van hebt zou ik even je huisarts opbellen voor advies en eventueel een afspraak maken. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stautemans wat wil je daarmee zeggen op mijn antwoord? @brian1903 dat moet je als antwoord doen :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@phoenixx ik had problemen met internetverbinding (zie mijn antwoord op deze vraag :P )
Eerst speelt natuurlijk het feit mee dat je spier een tong is (zoals bovengenoemd antwoord) en dat die dus ook getraind kan worden en in verschillende toestanden kan zijn. Als je bijv. veel vloeibaar voedsel eet zal je tong minder gestimuleerd worden tot contractie en dus minder sterk zijn. Hiernaast heb je 12 craniale zenuwen, 12 belangrijkste zenuwen die ontspringen vanuit de hersenen (hersenstam). De 12e zenuw (nervus hypoglossus) is een motorische zenuw (dit wil simpel gezegd zeggen dat het een zenuw is die een spier beinvloedt met behulp van neurotransmitters waardoor uiteindelijk contractie of dilatatie plaats vindt). Deze 12e craniale zenuw regelt de contractie van je tongspier en een trillende tongspier kan dus mogelijk duiden op een slechte geleiding van deze zenuw. Het kan bijv. zijn dat je niveau neurotransmitter te laag is of juist overgevoelig is. Als je hier echt last van hebt zou ik even je huisarts opbellen voor advies en eventueel een afspraak maken. Succes ermee!

Toegevoegd na 1 minuut:
Tevens excuses voor 2 reacties op antwoord van voorafgaand persoon die antwoord heeft gegeven: problemen met internetverbinding.