Wat is dit aan mijn onderste neusschelp (als ik het goed heb) en moet ik hiervoor naar de dokter gaan?

Ik vermoed al een tijdje van mijzelf dat ik een erg nauw neusgat heb omdat mijn neus al jaren nét te dicht zit om er goed door te ademen (vooral s'nachts), ik haal dan altijd mijn neus op, wat ik zelf niet door heb, maar wat anderen vaak storend vinden.
Vandaag kon ik er even niet tegen en heb ik geprobeerd om heel mijn neus goed uit te snuiten, en daarna neusspray te gebruiken (gebruik ik weinig). Ik ben toen vooral bezig geweest met mijn linkerneusgat, hiervoor moest ik mijn rechterneusgat dichtduwen/knijpen.
Ik heb op best veel manieren mijn rechter neusgat dichtgeknepen en geduwd, toen stopte ik ermee. Toen ik later aan mijn neus voelde, voelde ik dat er iets los zat in mijn neus, dit is volgens mij mijn onderste neusschelp. Dit heeft altijd gewoon vast gezeten, maar nu kan ik hem bewegen.
Ik bedoel dus die "knobbel" die ik voel als ik met mijn vinger in mijn rechterneusgat ga, en dan met mijn vinger links omhoog ga (met omhoog bedoel ik niet dieper mijn neus in, maar letterlijk omhoog).
Ik voel nu ook dat deze neusschelp langer en dunner is dan die in mijn linker neusgat, die gewoon vast zit net zoals die andere eerst.
Als ik hier met mijn vinger naartoe ga kan ik hem gewoon heen en weer bewegen. Het doet verder niet echt pijn, maar ik maak me wel zorgen.
Wat is dit precies? Is dit heel erg? Gaat dit vanzelf over of moet ik naar de huisarts gaan?

Bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dit lijkt op ontstoken neusslijmvlies, dit wordt veroorzaakt doordat je neus reageert op een prikkel en daardoor zet het neusslijmvlies op, je kunt hiermee naar je huisarts, om de oorzaak te laten onderzoeken, je kan ook wachten tot het vanzelf overgaat, in jouw geval zou ik toch de huisarts raadplegen, omdat dit al langere tijd duurt, een allergie zou de oorzaak kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vaak is een neusgat nauwer omdat je neustussenschot dan scheef staat. Dat is te verhelpen met een neuscorrectie al is dat niet echt een pretje. Daarnaast wat los zit in je neus is misschien ontsteking infectie of vocht maar je moet er wel naar laten kijken.