waarom kunnen alcoholisten geel worden? wat is er dan met hun aan de hand?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/16804-natuurgeneeskunde-geelzucht-levercirrose.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is alcohol geelzucht zelf te behandelen?

Antwoorden (5)

Leverfalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geelzucht, een gele verkleuring van de huid en het oogwit, is een symptoom van allerlei stoornissen van de lever, de galblaas en de alvleesklier. De ziekte is het gevolg van een te grote hoeveelheid bilirubine in het bloed, een afbraakproduct van rode bloedcellen. Bilirubine wordt door de lever verwerkt en dan als onderdeel van het spijsverteringssap gal afgescheiden.

Door overmatig drankgebruik worden levercellen beschadigd. De aangetaste lever kan dan minder bilirubine verwerken. Zo komt het dat een alcoholist geelzucht kan krijgen.
Amadea
11 jaar geleden
De lever functioneert dan niet goed meer.
De lever is een soort filter, en haalt oa gifstoffen uit ons lichaam, alcohol is een gifstof voor het lichaam. Bij teveel alcohol gebruik is de lever aangetast.
Er zijn meerdere aandoeningen van de lever waarvan men geel kan zien, geelzucht bv, maar ook te vroeg geboren babies kunnen geel zien.
Mijn opa stierf aan lever kanker en zag ook helemaal geel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Simpel gezegd: De lever maakt een verteringsvloeistof aan dat bilirubine heet. Die vloeistof is geel en wordt ook weer afgebroken door de lever. Als de lever door alcoholmisbruik slechte gaat werken kan de bilirubine niet meer worden afgebroken. Het gaat dan in het lichaam rond en kleurt de huis geel en ook het wit van de ogen. Dit heel geelzucht. Er kunnen verschillende aandoeningen van de lever de oorzaak van zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben het met alle voorgaande antwoorden eens, allemaal kloppen ze echter heb 1 aanvulling: tekort aan Thiamine en vitamine B. Bij stevige drinkers "geen 2 biertjes per avond" neemt niet alleen de leverfunctie af en met name met te weinig water krijgen je nieren ook een fikse knal bij met name sterke drank. Uiteraard is het aan te raden om je te houden aan het voorgestelde consumptieniveau ( 1 glas rode wijn is zelfs aan te raden voor hart&bloedvaten ) Maar een liter jenever is niet echt bevorderlijk kan ik vertellen. Veeeeel water drinken (minimaal 2 liter is doorgaans aanbevolen) scheelt enorm op je zogenaamde Gamma GT (leverwaarde) wat normaal tussen de 50/60 zit bij normale consumptie, heb mensen gekend die boven de 3900 zaten... de nadruk ligt hier ook op "gekend" want die zijn er alle 2 niet meer. (beide nog geen 40 jaar geworden)
In veel gevallen heeft dit te maken met alcohol maar raadpleeg onderstaande bronvermelding a.u.b. want ik weet het nodige van medicatie en alcohol + andere middelen maar ben geen medisch specialist alhoewel ik zeker wel een mening heb maar deze niet als waarheid naar buiten breng omdat ik daartoe niet bevoegd ben. Hoop dat je er wat aan hebt en succes!