Enkelbanden gescheurd of verrekt?

Hoi iedereen,
Ik wil graag weten: Heb ik mijn enkelbanden gescheurd of verrekt?
Ik ben afgelopen zaterdag door mijn enkel gegaan en er kwam meteen een flinke zwelling op. Meteen gekoeld natuurlijk, en op advies naar de eerste hulp gegaan. Daar werd geconstateerd dat ik geen breuk had. Ik kreeg krukken, en het advies 1 week rust te houden, been omhoog te houden. Ze konden nog niet checken of hij verrekt of gekneusd was.

Ik wilde dus weten, heeft een van jullie ervaring? De details:
- Ik kan 1 dag na het ongeluk weer redelijk goed steunen op mijn enkel. Enkel heel erg naar binnen buigen doet pijn.
- Mijn enkel is net na en 1 dag na het ongeluk nog steeds niet blauw geworden.
- Ik heb helemaal geen pijn als ik mijn enkel stil houd
- Ik heb er drukverband op gekregen.

Ik wil dit graag snel weten omdat ik natuurlijk ook naar school moet, gek ben op voetbal en graag weer wil sporten.
Wie heeft ervaring?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Verrekt of gescheurd, het maakt niet echt uit voor de behandeling. Na enkelbandschade, probeer dan - als het lukt - wat te lopen met voet recht vooruit en wikkel de voet goed af. Fietsen gaat vaak wel. Herstel duurt iha wel een aantal weken. Bij enkelbandscheuren wordt er vaak als de zwelling weg is nog tape of een brace aangebracht. Rennen op een hobbelige ondergrond, zoals bij voetbal, is niet iets om snel mee te beginnen. Ofwel: heb geduld. Het is niet fijn om nog eens te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals hierboven al terecht is opgemerkt is het verschil niet erg belangrijk.
Is er alleen zwelling dan is er sprake van overrekking. Wordt de boel blauw, dan zijn er structuren in je enkel gescheurd. Nu het niet blauw wordt zoals je zegt, zal er geen scheuring zijn.