Waarom zijn sommige medicijnen zo groot je kan ze amper doorslikken?

terwijl de werkzame stof, een fractie van de in te nemen pil is.......

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, ik vind sommige ook echt belachelijk groot gewoon. Ze zouden ze toch ook bv wel kunnen splitsen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan moeten er meer gemaakt worden, en verpakt, vervoerd en opgeslagen...

Antwoorden (5)

Nee hoor dat is onjuist... Ik weet dat tabletten ibuprofen niet kleiner kunnen, het is allemaal werkzame stof en natuurlijk de stoffen die het tot een tablet maken en een oppervlaktelaagje... Als ze die kleiner konden maken, deden ze dat heus wel, het kan niet (altijd, laat ik me dan maar heel voorzichtig uitdrukken) kleiner...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zullen daar wel een reden voor hebben. Soms is het handig voor mensen die veel moeten slikken. Zo kunnen ze sneller onderscheiden welke pil ze moeten hebben.
Je kunt ze natuurlijk altijd door midden breken en in twee keer slikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je moeite hebt met doorslikken, dit is per persoon erg verschillend, dan zou je bij de apotheek eens kunnen vragen of er geen alternatief is.
Misschien 2 keer een tablet van mindere sterkte, of misschien is het te vervangen door een drankje.
Waarom sommige tabletten zo groot zijn heeft met de samenstelling te maken.

Toegevoegd na 19 minuten:
Een handigheidje als je moeite hebt met slikken, zorg dat het tablet goed achter op je tong ligt en neem dan een paar flinke slokken water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van het waarom van de pilgrootte weet ik niet veel, maar ik heb wel een truukje voor het makkelijker doorslikken.

De algemene neiging is om je kin op te heffen en je hoofd een beetje achterover te doen bij het doorslikken.
Dit maakt je keelgat KLEINER!!!

als je je hoofd gewoon rechtop houdt, en je kin zelfs een ietsje recht vooruit duwt, wordt je keelgat GROTER en slikt dat heel wat makkelijker.
Het is even wennen, want het gaat tegen de natuurlijke neiging in, maar geloof me, sindsdien kan er bij mij een tweemaal zo grote pil zonder problemen in.

Succes!

Toegevoegd na 7 minuten:
* denk maar zo... een flinke hap eten gaat zo naar binnen, het is dus de weerstand tegen de pil die het slikken moeilijk maakt vaak ;-)

Toegevoegd na 1 dag:
* Waarom ze niet kleinere maken : Dat is economisch beter.
Ze hoeven er dan minder te maken, te verpakken, te vervoeren en op te slaan. Al met al veel goedkoper vermoed ik!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pillen, capsules, worden vaak verpakt in een laagje, dit omdat de werkzame stof dan pas uiteenvalt wanneer het in je maag komt. De werking schijnt dan beter te zijn en soms is de inhoudelijke stof wat irritant voor je mond, keel, slokdarm.

Ik heb zelf ook heel veel moeite met het slikken van grote pillen en vraag altijd, als ik eens wat nodig heb, of ik het in poedervorm of oplosbaar kan krijgen. Heel vaak kan dit wel.

Waarom kan het dan wel als het beter is om het niet zomaar in te nemen? Dat weet ik niet precies maar ik neem aan dat de samenstelling iets wordt veranderd zodat je het wel verdraagt.