Wat gebeurt er met je bloed?

Als je een wondje hebt, bijvoorbeeld aan je vinger, en er komt bloed vrij, stop je je vinger vaak in je mond. Ik vroeg me af wat er met dit bloed gebeurt... Je likt het van je vinger af, en dan? Wordt het gelijk weer opgenomen door je spieren of wordt dit bloed uitgescheiden of...?

Alvast bedankt voor antwoorden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat verteer je gewoon en komt er aan de achterkant weer uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zitten in bloed best dingen in die lichaam gebruiken kan, zoals ijzer en mineralen. Dit wordt gewoon opgenomen net zoals al het andere wat je binnen krijgt. Het wordt verteerd en wat er aan afval overblijft wordt door je lichaam uitgescheiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met het bloed gebeurt hetzelfde als wanneer je bijvoorbeeld drinken binnenkrijgt. Het gaat via de organen van het spijsverteringsstelsel naar de blaas, waarna het uitgeplast wordt. Ondertussen worden er nog flink wat nuttige stoffen aan het bloed onttrokken, zoals bloedplasma, mineralen en eiwitten (dat proces heet resorptie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! +