Hoe kan ik aan mijn familie uitleggen hoe mijn gedachten gaan?

Bij mij is BPD geconstateerd vrij recent. Ik merk dat ik hier met name rond de stemmingswisselingen erg veel last van heb.

Ik kan alleen niet onder woorden brengen wat er tijdens of vlak na zo'n stemmingswisseling (meestal als ik vanuit het niets bloed chagrijnig of kwaad word) in me om gaat.

Mijn familie probeert dit wel vaak te begrijpen, maar ik kan het ze niet uitleggen, wat bij mij alleen maar meer olie op het vuur gooit en bij hun onbegrip veroorzaakt. Zo komen we dan weer vaak in een neerwaartse spiraal terecht.

Toegevoegd na 3 uur:
Voor de volledigheid, ik woon nog alleen en heb geen partner of kinderen.
Ik heb wel veel contact met mijn ouders en mijn zus. Zij zijn vooral degene aan wie ik veel moet 'uitleggen'.

Ik heb heel erg het idee dat ik me naar hun toe moet verantwoorden voor mijn stemmingen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

een paar jaar geleden had ik een vriendin die mij vertelde ziek te zijn: borderline. ik vroeg wat dat inhield. nou, zei ze, ik ben niet zo stabiel. hoe bedoel je dat? nou, ik ben zo vrolijk en ineens weer niet. oh, heb ik ook wel eens. en verder? nou, mijn leven ..... hierna vertelde ze het een en ander over zich zelf en ik was verbaasd, borderline, dat was niet makkelijk, niet voor de "zieke" en zeker niet voor de omgeving...!

als je met meerdere mensen samenwoont is het zeker niet gemakkelijk om met een ziekte als borderline om te moeten gaan.

iemand die zo wisselend is, is heel moeilijk voor de kinderen èn voor de partner.

maar hoe is het voor een kind dat borderline heeft en waarvan de omgeving, de ouders en eventuele broers en zussen, niet of misschien niet goed weet hoe er mee om te gaan. ieder kind tenslotte is wel eens moeilijk, dus misschien dat ouders ook denken van "'t zal wel" of broertjes en zusjes die naar je kijken van: jà, dag!

het lijkt mij @lorre, dat je hulp moet zoeken, misschien je huisarts of een psycholoog die je kan helpen dit uit te leggen aan je ouders ? want je kan je ouders wel een woordenboek geven, maar het is waarschijnlijk veel beter om iemand die er verstand van heeft dit uit te laten leggen.

vraag maar aan je huisarts om hulp, leg maar uit dat je het aan je familie niet goed kan uitleggen, dat je hulp nodig hebt.

succes!

uit de bron:

Borderline persoonlijkheidsstoornis (kortweg: borderline) kenmerkt zich door sterke wisselingen in stemmingen, gedachten en gedrag.

Mensen met borderline zijn enorm impulsief, denken vaak zwart-wit, reageren extreem. Relaties zijn moeilijk te onderhouden, en wisselen ook sterk.

Er worden geen verschillende typen borderline persoonlijkheidsstoornissen onderscheiden.

Mensen met borderline kunnen echter wel verschillen in de mate waarin ze bepaald gedrag vertonen (zoals extraversie, neuroticisme).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus van mij+
Ik snap die min niet hoor,ik heb zelf de diagnose Borderline(trekjes) gekregen en volgens mij is er niks fout aan dit antwoord.
Dat zwart/wit denken en extreem reageren,stemmingswisselingen dat is precies zoals ik ben,en dat is echt niet makkelijk om mee te leven.
Medicatie kan daar bij wel helpen,ik wordt er tenminste wel rustiger door.
Ik heb wel hulp erbij(psycholoog)omdat ik al onder behandeling was omdat ik anorexia heb.
Eetstoornissen komen ook veel voor bij BPS-ers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@laurena: dank je wel!
er is weer een minnaar bezig, helaas.
van de eetstoornissen dat weet ik niet meer, of ze dat had, wel dat het moeilijk leven was.
fijn dat jij er hulp bij hebt, dat scheelt zeker!

Andere antwoorden (2)

Mischien kan je een uitleg over BPD op papier zetten met daarbij hoe jij het ervaart en voelt en beleefd? Uit eigen ervaring ben ik erachter dat dat beter opgenomen wordt door je omgeving. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lorre, ik heb geen idee wat BPD is, maar je hebt volgens mij precies uitgelegd wat er lastig aan is tav de omgeving. Bij een onverwachte stemmingswisseling gebeurt er bij jou van alles wat niet even simpel uit te leggen is.

Voor je familie zou dit voldoende moeten zijn, ze weten dan dat er bij jouw iets gebeurt wat niets met hun te maken heeft. Ieder mens heeft wel een gebruiksaanwijzing, en je familie zou nog kunnen aangeven wat voor jou het prettigst is, maar ik kan me zo voorstellen dat je op zo'n moment even met rust gelaten wilt worden.

Ten overvloede, het is niemands plicht uit te leggen aan anderen wat er bij ons van binnen gebeurt, meestal lukt dat ook maar gedeeltelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik bedoel "je zou aan je familie nog kunnen aangeven"