ik ben bang en hoe moet ik dan dat vergeten waar ik bang voor ben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan waar je bang voor bent en hoe diep het zit.
Kun je iets meer vertellen? Je bent toch aangemeld als gast, dus we weten toch niet wie je bent, als het persoonlijk is. (als je een anonieme account aanmaakt trouwens ook niet)
liveisgreat
12 jaar geleden
inderdaad.... een algemeen advies ivm angst is niet zo makkelijk te verstrekken. je kan fobische angsten hebben of bang zijn van iemand of bang zijn om iets bepaalds te doen of een algemene angststoornis hebben enz... Ik kan je enkel verzekeren dat alle mensen bang zijn hoor, alleen als het je leven zodanig beïnvloedt dat je niet meer normaal kan functioneren dan is het een probleem.

Antwoorden (4)

Ken je het verhaal van het rode en blauwe olifantje?
Wanneer je niet aan het rode olifantje mag/wil denken, dan moet je niet denken 'niet aan het rode olifantje denken' want dan denk je er toch aan! Dan moet je aan het blauwe olifantje denken.
Oftewel denk niet aan hoe bang je ervoor denk maar denk aan iets ANDERS.
Kap elke gedachte aan dat waar je bang voor bent af. En ga je zinnen verzetten door jezelf bezig te houden met iets anders.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf van mening dat bovenstaand advies niet werkt. Je moet het onder ogen komen en langzaam toelaten dat die angst ook een deel van jou is. Uiteindelijk wordt zo je angst minder.
Wanneer je het steeds zo afkapt, zal het uiteindelijk alleen maar erger worden, is mijn ervaring.

Wanneer je tegen mensen zegt dat ze ergens absoluut niet over mogen praten en het steeds afkapt wanneer iemand er over begint, zal het alleen maar groter en groter worden. Het wordt een taboe en zal waarschijnlijk steeds meer naar binnen sluipen en van binnen vreten.

Ik denk dat wanneer je eraan denkt even rustig adem moet halen en moet toelaten. Dat is vervelend, maar na verloop van tijd zal het beter worden en de angst waarschijnlijk afnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaah, klopt, tenzij we het over een piekerstoornis hebben. Dat moet je afkappen.
Maar angsten onder ogen zien, confronteren, das ook goed...
Hopen dat je het vergeet. Niet gaan denken 'waar was ik ook weer bang voor, waar mag ik niet aan denken, hie zat het ook weer precies', want dan hou je je angst in stand.
Als je weet op welke momenten je angst op komt, bv bij t slapen gaan, verzin dan bv een fantasieverhaal, compleet los van je angst.
Geen kleine dingen denken (zoals lijstjes bedenken, schaapjes tellen) want dat zijn losse kleine dingen en dan dwaal je toch richting je angst.
Bedenk een leuk verhaal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bang zijn voor iets is een heel normaal verschijnsel. Dat heeft elk mens. Alleen is de vraag, hoe je ermee omgaat.
Maar zelf ben je sterker dan je denkt. Je kan veel aan.
Het is ook belangrijk om te weten waarvoor je bang bent. Ben je bv. bang dat je volgende week naar de tandarts moet. Probeer de dagen totdat je moet gaan, zoveel mogelijk afleiding te zoeken, doe dingen die je leuk vind ( dan ben je goed ontspannen) Die dag dat je naar de tandarts moet, komt heus wel. Dus die dagen er naartoe kun je jezelf heel vervelend maken, door er constant aan te denken, dan heb je geen leuke dagen, maar zoek afleiding. Probeer ook het positieve eruit te halen. In dit geval.Wat goed dat ik uberhaupt naar de tandarts kan gaan en dat mijn gebit uiteindelijk goed gemaakt wordt. Terwijl er in andere werelddelen dit helemaal niet vanzelfsprekend is.
Je kan ook denken van:"er zijn veel ergere dingen die jou kunnen gebeuren, dan op die stoel v.d. tandarts zitten"

Dit lijkt in 1e instantie makkelijk praten, dat is het ook. Het kost tijd, maar je bent je al van bewust en komt er eerlijk voor uit dat je bang bent. Dus dat heb je al achter de rug. Bewustingwording is stap nr.1 en de rest heeft zijn tijd nodig.
Het zal je vast lukken om hier relatief mee om te kunnen gaan. maar het duurt even.

Succes.

Mocht ik je ergens mee helpen, dan hoor ik het wel.

groetjes