Hoe kan ik me minder snel vernederd voelen?

Ik voel me heel gauw persoonlijk vernederd. Vandaag ook weer, omdat iemand liever met iemand anders een sketch wilde doen dat met mij. ik kreeg de tranen in mijn ogen, terwijl het me eigenlijk nu ook niet zoveel kan schelen.
Mijn baas heeft ook achter mn rug dingen geregeld, en hopla, in plaats van boos of zo te worden voel ik me verdrietig en vernederd en begin te huilen.
Ook bij mijn vriend voel ik me heel snel vernederd, mijn zelfwaardegevoel hangt helemaal af van wat hij zegt. Ik bedoel als hij zegt "je ziet er zo opgezwollen uit vandaag" dan voel ik me de hele dag rot. Ik heb me dan mooi gemaakt voor hem en voel me in de grond geboord.
Als mijn zus zegt dat mn haar slordig ligt, voel ik me ook vernederd. Of als mensen meer aandacht besteden aan mijn zus dan aan mij, dan voel ik me ook echt door de grond gaan, voel me compleet onaantrekkelijk en compleet depri
Het vervelende is vooral dat ik hierop blokkeer, dat ik dus alleen maar die vernedering voel en dat die alle andere gevoelens maskeert. Daarom kan ik ook niet echt goed reageren. Alleen huilen dat lukt, maar dat vind ik dus ook echt niet leuk, het toont zo belachelijk alsof je jaloers bent (misschien ben ik dat dan ook, maar om daarvoor dan te huilen is toch wel straf).

Toegevoegd na 21 uur:
ik voel me zelfs vernederd als mijn vraag verwijderd wordt op goeie vraag merkte ik vandaag. om maar te zeggen, dat ik me alles zo persoonlijk aantrek, terwijl ik met mijn verstand ook wel weet dat deze reactie van mezelf overdreven is.

liveisgreat
12 jaar geleden
in: Psyche
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt als tijd voor een assertiviteits cursus. Je hangt teveel aan wat andere mensen zeggen.
Je moet voor jezelf opkomen.
Want als je jezelf niet mooi vind, doet niemand het. Dirk jezelf eens helemaal op.. En ga dan , bv boodschappen doen. Loop eens Zelfverzekerd door die winkel. ( misschien voel je het niet, maar je kan wel een beetje acteren.) en kijk eens naar de reactie van de mensen. Je zal zien dat mensen geintresseerd naar je kijken, ( kan wat oefening vergen hoor ;-)
Ontdek wat welke houding met jou en de mensen om je heen doet.
Op den duur gaat het je steeds makkelijker af en weet je niet beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, mobie!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor mobie. Je moet wat zekerder van jezelf worden, dan heb je al die waardering van een ander niet meer zo nodig om je zelfbeeld in stand te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@liveisgreat
Doe maar heel gewoon dat is voor jou al meer dan voldoende werk aan de winkel ;-) Ook van mij een dikke + voor de moed die je hebt opgebracht voor het stellen van deze vraag. Ooit stond ik in jouw schoenen... ooit lijkt nu een eeuwigheid geleden en toch is het niet eens zo lang geleden.
Dus...
er is wel degelijk Hoop voor jou dat ook jij hier heelhuids en berinnesterk doorkomt. Ook 53 jaar is een mooie leeftijd om spelenderwijs jezelf beter te leren kennen en als herboren open te bloeien ;-) Liefs van me
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Houd van jezelf en vooral denken: ik mag er zijn! En dat doe je niet dor een cursus te volgen,maar jezelf meer waarderen en de mening van een ander minder belangrijk te vinden. Blijven mensen dan nog zeuren: dan heb je ze niet nodig, punt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eens als je in zo'n situatie verdrietig/gekwetst gevoel voelt aankomen, een paar keer heel diep adem te halen en te slikken. Dat kan het "huilerige" gevoel een beetje laten verdwijnen.
En denk dan iets van: "Het heeft nu geen zin om op deze manier te reageren. Ik doe mezelf daar geen plezier mee. Ik kan beter proberen sterk te zijn in plaats van me zielig te voelen". Zulke gedachten kunnen je helpen om je minder aan te trekken van wat er gezegd wordt.
(gevoel schijnt namelijk voort te komen uit wat je denkt; als je die gedachten weet te veranderen, kun je je dus ook anders voelen).
Hopelijk werkt dit een beetje. (de ene keer zal het wel beter lukken dan de andere; maar geef niet op)

Het beste antwoord

Door in de eerste plaats te aanvaarden dat je momenteel heel gevoelig bent voor reacties van anderen en door dat vervolgens heel duidelijk aan te geven aan de mensen waarmee je dagelijks of regelmatig optrekt. Doe dat best op een moment waarop jij je minder gevoelig of zelfs heel sterk voelt. Of schrijf het op en laat het lezen door die anderen want soms dringen geschreven woorden beter tot anderen door dan gesproken woorden.

Besef ook dat degenen die niet zo gevoelig zijn als jij echt geen flauw benul kunnen hebben van hetgeen jij doormaakt omdat zij dat zelf nog nooit ervaren hebben.
Vanuit eigen ervaring weet ik dat ze zelfs geen blijf weten met dit soort gevoeligheid. Zelfs als je zou zeggen dat ze bot klinken dan gaan ze jou raar aankijken omdat ze zichzelf niet als dusdanig ervaren. Hou daar dus rekening mee en observeer die anderen voortaan Bewuster. Dan merk je al heel snel op dat je in wezen niets maar dan ook niets persoonlijk dient te nemen. Hun inlevingsvermogen is gewoon beperkter dan het jouwe.

Lees ook eens een boek of een artikel over HSP of Hoog Sensitieve Personen.
Ik heb hieronder twee links bijgevoegd, lees ze aandachtig en haal op tijd en stond eens héél diep adem en trek je mondhoeken op terwijl je de volgende woorden denkt of luidop zegt:
"Emotie Weg Wijzer Gepakt"
Daarna adem je heel Bewust Glimlachend deze woorden in en uit... het zal je verbazen hoeveel effect zo'n eenvoudig zinnetje heeft op je gemoedstoestand. Je kan daarmee ook de drang tot huilen milderen. Wat ik je wel aanraad is om nadien (als je thuis of ergens alleen bent) toch eens goed uit te huilen want daarmee ontlast je jezelf van alle spanningen die jij als gevoelig persoontje hebt opgepikt zonder het te beseffen.

Andere doeltreffende manieren om het huilen en jouw algemene gevoeligheid te milderen zijn:
- neuriën
- zingen
- glimlachen, lachen, schaterlachen
- bewegen
- ademstop van min. 30 seconden
- jezelf meermaals daags uitrekken zoals een kat
- jezelf complimentjes geven voor de spiegel

Hiermee geef je spanningen of spanningsvelden geen kans om zich te verankeren op jouw gevoelssensoren.

Maak elke keer als je je geblokkeerd voelt, vanwege een opmerking of een onbegrepen blik van anderen, gebruik van minstens één van deze eenvoudige doch efficiënte hulpmiddelen. Ze helpen echt om jezelf sneller op de golflengte van die ander af te stemmen.

Liefs, Succes en ontzettend veel Begrip van me!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
hej bedankt voor je warme antwoord, alleen begrijp ik die zin niet zo goed die je suggereert "emotie weg wijze gepakt"...Wil je dit even kort uitleggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpelweg gezegd geef je met dit soort uitspraak aan jouw brein de opdracht om de emoties niet de bovenhand te geven op jouw Goed Gevoel. Je zou kunnen stellen dat emoties ongecontroleerde gevoelens zijn die ons dermate kunnen overweldigen waardoor we onder andere onze zin voor realiteit verliezen. Let er maar eens op wanneer jij het lastig krijgt met bepaalde woorden, reacties of situaties... ik zet er een jaarloon op dat jij je enkel oncomfortabel of overweldigd voelt als jouw emoties de bovenhand nemen. Het klinkt voor velen te gek maar als je aan jouw brein duidelijk maakt dat het de emoties weg mag sturen dan verandert er iets in jouw interne keuken en/of in jouw interne geheugen waardoor de emoties zich als het ware laten dirigeren door jouw sterkere wil van dat moment. Het bedreven geraken in het kanaliseren van emoties is dus een kwestie van jezelf elke dag opnieuw bewust te observeren en op te merken wanneer en bij wie je overgevoelig wordt. Je zal merken dat je dat niet bij iedereen hebt. De uitdrukking "Emotie Weg Wijzer gepakt" heeft meerdere betekenissen.
De uitdrukking is ontstaan toen ik al dromend een tekening zat te maken van een mannetje dat op stap is met een rugzakje waaruit het puntige stuk van een wegwijzer steekt. Er staat enkel nog 'Wijzer Gepakt' op dit stuk wegwijzer. Achter het mannetje zie je de gevel van een huis waarop het ander stuk wegwijzer hangt en daarop staat "Emotieweg" Toen ik het tekende had ik geen flauw benul welke impact deze woorden ooit nog zouden teweeg brengen. Later ben ik de woorden anders gaan gebruiken en heb ik ze gesplitst en heb andere intonaties aangebracht. Waardoor ik het elke keer écht kan aanvoelen dat de emoties weg gaan als ik er om vraag en dat ik dan veel wijzer ben in de omgang met anderen want... emoties zijn verwarrende raadgevers en brengen niet enkel onszelf in de war maar ook diegenen die zichzelf onbewust onder controle hebben in situaties die emotionele mensen overweldigt. Begrijp je? Blijf gerust doorvragen tot je écht begrijpt wat ik bedoel hoor. Ik vind het belangrijk dat ook jij je beter in je vel kan voelen. Liefs

Andere antwoorden (3)

Het is natuurlijk nooit leuk als mensen je teleurstellen of afwijzen. Alleen is het vervelend als je hierdoor helemaal blokkeert omdat je je vernederd voelt.

Je kunt leren om hun mening minder belangrijk te vinden, zodat je niet helemaal van slag bent als zoiets gebeurt.

Vraag twintig mensen om een schilderij te beoordelen.
Ieder mens heeft een eigen smaak en er zullen heel uiteenlopende beoordelingen worden gegeven: van heel stom tot prachtig mooi.

Leer van jezelf te houden, van de mens die je bent. Van je goede kanten én van je zwakke kanten. In het geval van je baas zou je er op terug kunnen komen en zeggen wat je dwars zit en waarom je je gepasseerd voelt. Hij deed het achter je rug om en dat hoef je niet klakkeloos te accepteren. Ook al verandert er niets, je hebt het toch kenbaar gemaakt en dat geeft je een beter gevoel dan nietsdoen.

In de andere gevallen is het soms slikken. Als je niet zo lekker in je vel zit, kan zoiets hard aankomen. Misschien bedoelt je vriend er niets negatiefs mee als hij zegt dat je er opgezwollen uitziet?

Niemand is perfect, dus als je haar slordig zit of niet: dat maakt je als mens niets minder waard.

Zeg volgende keer gewoon: liefde kijkt niet met de ogen maar met de ziel. (ik geloof dat hakespeare dit ooit heeft gezegd)

Hier alvast een beginnetje
http://www.frederike.eu/HoudenVanJezelf.html

Toegevoegd na 1 minuut:
de S is weggevallen, moet dus Skakespeare zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat jij een cursus zelfvertrouwen moet gaan volgen.

Vraag je baas of hij (mee)betaalt.
Want je zult er beter door gaan functioneren en daar is hij ook bij gebaat.

http://www.sn.nl/persoonlijke-ontwikkeling/Persoonlijke-effectiviteit/Assertiviteit/Assertiviteit-thema.htm

http://www.learnit.nl/index.php?c=1964&gclid=CMifw7Pswa4CFYaCDgodNndvVg

Misschien is dit iets om mee te beginnen.
Online leren:Lekker in je vel
Geldigheid:Na activeren 90 dagenKosten:€ 39,95

https://www.libelleacademy.nl/themas/psychologie-spiritualiteit/online-leren/lekker-in-je-vel?gclid=CP-Dx7rswa4CFYeGDgodXEBpXA

Toegevoegd na 1 uur:
Je bent nooit te oud om te leren!
Nooit te oud om aan jezelf te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar mijn gezond verstand zegt dat dit niet simpel is op te lossen met allerlei trucjes. Vaak komt dit door dingen die zich in de jeugd hebben afgespeeld of door ingrijpende persoonlijke gebeurtenissen. Een psycholoog of psychiater kan hier veel meer over zeggen. Laat je adviseren door je huisarts.
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Nou ja... waar die minnen op slaan snap ik echt niet...
Heb je persoonlijke minnaars MrEinstein?
+1
MrEinstein
12 jaar geleden
Neen Kristal, dit snap ik ook niet. Misschien dat mensen vooroordelen hebben over psychologen of psychiaters.
Dank je voor je steun.