Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Help! Ik heb last van woede uitbarstingen. Is weg stappen van je woede de juiste oplossing of net niet?

Sind kort ben ik om iets stoms lastig geworden.
Daarna kwaad en door enkele dingen dat er werden gezegd uitgebarsten en alle lucht uit mijn longen geschreeuwd en het op de grond smijten van spullen.
Het ging een tijdje goed, maar het komt terug vaker voor..

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb het zelfde probleem gehad. Ik kon er niks aan doen.. Na een ernstige gebeurtenis oftewel trauma, krijg je van je primitieve (oer-) brein signalen die zetten tot vlucht- of vecht-gedrag. Bij dieren werkt het ook zo, dat zit voorgeprogrogrammeerd. Het helpt om alles van je af te schrijven en om inzicht te krijgen van je problemen, daar kan een psychotherapeut bij helpen. Vervolgens kun je behandeld worden, op een mannier die bij je past. Problemen leg je niet even opzij.. Het speelt in je achterhoofd en het minste of geringste kan een sterke emotie weer oproepen. Iedereen die hier last van heeft en zichzelf serieus neemt zou eigenlijk moeten kijken naar hulp!

Ik denk dat de belangrijkste vraag die je je kan stellen: Waarom heb je die woedeaanvallen. BEn je gefrustreerd met iets in je leven, waar je geen controle over hebt? Of zit er iets dieper. Normaal gesproken heb je niet 'zomaar'woede aanvallen. Als je de oorzaak weg kan nemen, hoef je ook niet bovenstaande vraag te stellen. Voor dit moment: Je bent behoorlijk pissed? Renschoenen aan en 10 sprintjes van 200 meter trekken. Dan ben je goed afgekoeld als je weer thuis bent.

ja wegstappen van je woede is een goede oplossing als je het met de bedoeling doet om er rustig over na te kunnen denken en niet meer mensen om je heen kwijt wil raken. als je boos bent is net als als je smoor verliefd bent nemen de emoties de gevoelens je denken over. zo los je het dus niet op. als je het aan ziet komen ga weg en ga lekker denken. en al gauw zal je er achter komen wat je dwars zit zonder dat je anderen onbedoeld gaat kwetsen. probeer het niet weg te stoppen dan word het erger. ga er rustig over de tijd nemen en er aan denken en probeer een link te leggen tussen de gevallen van je andere woede uitbarstingen. het is immers al een knap stuk vooruitgang dat je zelf al die signalen krijgt dat er iets is wat niet klopt, bedenk een dat jij een bom bent en als je merkt dat de lont is aangestoken dat je die dan uitblaast en niet wacht tot je explodeert. dat zou kunnen helpen.

Ik denk dat je naar de oorzaak van die woedeaanvallen moet gaan kijken. Je zegt het zelf al: "om iets". En om dat iets gaat het nu net. Kan je er met iemand over praten? Uitpraten? Anders misschien naar een therapeut om te leren met dat "iets" om te gaan of het op te lossen. Terwijl je aan de oplossing werkt kan inderdaad het beste weglopen als je een uitbarsting voelt aankomen. Tegen een boksbal slaan, even naar buiten, diep ademhalen. Met andere woorden even iets heel anders gaan doen, en het liefst iets dat lichamelijke inspanning kost. Succes ermee.

Probeer na te gaan waarom je zo boos bent, en zet je woede vervolgens om constructieve actie. Bv. je bent boos op iemand die je slecht behandeld heeft. Eerst vraag je je af waar je nou precies boos om bent (soms helpt het om de situatie ook eens vanuit het standpunt van de ander te bekijken: waarom reageert hij/zij zo? Speelt jouw gedrag daar ook een rol in)? En vervolgens besluit je om je "woede-energie" constructief te gaan inzetten, ófwel om een bepaald doel te bereiken (bv. iets waardoor je niet meer zo snel boos zal worden, of gewoon iets waar je je goed door zal voelen), óf door het initiatief te nemen om op de ander (waar je boos op was) af te stappen, en het uit te praten (wel eerst even tot 10 tellen ;-) Veel succes! P.S. als uitsmijter een link met tips: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/8107-tips-om-woede-te-beheersen.html (of Google zelf eens op woede, je zal verbaast zijn wat er allemaal naar boven komt)

In mijn gevoel komt het over alsof er idd al veel langer iets onderhuids broeide. Mss dat je je normaal teveel aanpast en dat het daarom eruit kwam? Wegstappen kan een tijdelijke goede oplossing zijn, voor dat moment, het neemt echter niet de oorzaak weg. Dus daar zul je wel naar moeten kijken... Ik denk dat het een goed plan is om voor jezelf na te gaan wat het 'oude' zeer is wat nu met het 'nieuwe' des te harder omhoog komt. Schrijven is een mogelijkheid, kun je voor jezelf ook nalezen hoe je handelt en waarom. Maar een therapeut of maatschappelijk werk, goede vriendin om mee te praten en die eerlijk genoeg is om je op dingen te wijzen, kan zeer zeker ook hulp bieden... Kijk uit dat je niet je woede gaat wegdrinken of blowen ofzo, want dat gaat niet werken, dan komt het alleen maar dubbel zo hard terug! Succes

even uit de situatie stappen waarvan je zo kwaad word is een oplossing om (verdere) escalatie te voorkomen. helaas is het maar een tijdelijke oplossing, niet altijd haalbaar en pak je de oorzaak hier niet mee aan. ook los je je probleem hier niet mee op dus zal je na moeten gaan waarom je boos kan worden dat je jezelf niet in de hand hebt en vooral..... wat kan je hieraan doen! professionele hulp is hierbij belangrijk voor het uit de hand loopt en nog vaker terug gaat komen dan dat het nu doet. natuurlijk kan je het zelf proberen om achter de oorzaak te komen zodat je in kan grijpen voordat je ontploft. -wanneer word je boos -wat gaat hieraan vooraf -voel je dat je boos kan gaan worden -zijn er bepaalde dingen die je triggeren -kan je op iedereen boos worden of juist op een bepaalde persoon -zijn er dingen waarvan je van slag raakt (zonder boos te worden) -zijn er andere dingen die je niet onder controle hebt -kennen je andere emoties ook grote pieken en dalen -kan je je emotioneel uiten en voel je je begrepen of ben je een binnenvetter natuurlijk kan je wel afspraken maken als je een bui op voelt komen. spreek een teken af als de emmer over dreigt te lopen en ga een blokje om, trek je terug en doe iets voor jezelf, schreeuw in een kussen stomp op je matras zo hard je kan. als afkoelen niet helpt zoek dan een manier om je te uiten die anderen niet kwetst of waarbij je schade aanricht praat het altijd uit als het toch mis is gegaan zodat het niet blijft broeien en oorzaak kan zijn van een andere uitbarsting. woedeaanvallen kunnen zowel een lichamelijke al een psychische oorzaak hebben. er zijn therapeuten die gespecialiseerd zijn in agressie regulering er zit er vast wel 1 bij je in de regio. keep it cool en heel veel succes!

Boos zijn is niet erg. Een woede aanval is weer niet wenselijk voor anderen. Het is echter wel een emotie en die laat jij blijken. Wat mensen vaak niet doen is zelf ook die emotie doorstaan en beseffen als hij gaande is. Waarom is die emotie er, waarom ben je boos? Nog belangrijker is om te beseffen dat onder die boosheid/woede heel veel verdriet zit. Dus je kunt ook proberen na te gaan waarom je zoveel verdriet ervaart om die gebeurtenis? Het beste is om die boosheid en woede ook zelf te doorstaan en elk te beseffen en te doorstaan dat je boos bent. Laat het niet een roes zijn en dat je daarna pas wakker wordt alsof je in een blackout hebt gezeten. Weet waarom je boos bent, weet welk verdriet er speelt in je hart. Weet ook wat je wel zou willen, wat je niet hebt gekregen. Toegevoegd na 4 minuten: Oh, ben je prikkelbaar omdat je moe bent, dan moet je eerst maar gaan slapen en pas de volgende dag er weer over gaan praten/uiten. De meeste ruzies ontstaan pas na een lange dag als je erg moe bent. Toegevoegd na 14 minuten: Mensen... willen vaak erg vaak geknuffeld worden, liefde en oprechte aandacht krijgen, willen gehoord kunnen worden, willen er ook mogen zijn, willen ook graag een waarde hebben.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar het kan ook door de puberteit komen...de hormonen gieren door je lijf en gaan aan de haal met je emoties. Natuurlijk kunnen er ook dingen gebeuren die deze emotie's versterken en waarvan je dan gefrustreerd kan raken. Vaak is een soort van energiestroom waarvan je het gevoel hebt dat het eruit moet. Zoek een muurtje in de buurt en ga tennissen. Lekker hard met je racket tegen de bal meppen, of voetballen tegen een muurtje wil ook wel helpen. Zodra je die stoot energie kwijt bent, kun je voor je zelf kijken waar de boosheid nu vandaag kwam. Dan kun je vaak weer helder denken en het voor jezelf relativeren; was het werkelijk zo erg, was het zo bedoeld door iemand etc. Wegstoppen helpt overigens niet, als het de kans krijgt zal het weer toeslaan! Succes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100