Hoe kan je tegenhouden, verbeteren dat slecht gedrag bij autisme erger wordt met het ouder worden?

Ik heb het hier dan over woedeaanvallen, zichzelf niet onder controle hebben, lelijke en kwetsende dingen zeggen. Hoe kan je het beste goed gedrag aanleren als straffen en belonen niet echt helpt?

Toegevoegd na 39 minuten:
En dit is bij een jongen van 10 jaar met een bovengemiddelde begaafdheid

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Erna55
7 jaar geleden
Gaat je vraag over een kind of over een volwassene ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
kind van 10 jaar met bovengemiddelde begaafdheid
Ritsuka
7 jaar geleden
heeft het kind begeleiding? op school en eventueel thuis.
Ritsuka
7 jaar geleden
wat bij mij goed hielp vroeger (ik heb Asperger), was om te gaan sporten. Daarin kon ik mijn stress en agressie goed kwijt.
En proberen een goed dagritme aan te leren, rust, reinheid, regelmaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hij tennist, maar de wedstrijden willen niet echt meer lukken door zijn gedrag.
volgt type 9, voor de moment geen andere begeleiding door wachtlijsten.
dag is hier wel gestructureerd, altijd zelfde moment bedtijd (afhankelijk van school of vakantie), computermomenten beperkt in tijd, maar hij kan zijn vrije tijd niet goed invullen.
Erna55
7 jaar geleden
Heeft je kind wel eerder begeleiding gehad ?
En waarom is dat gestopt ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van het 2e leerjaar tem het 4e (vorig jaar dus) volgde hij therapie in het revalidatiecentrum, maar omdat dit multidisciplinair is, wisten we dat dit vanaf dit schooljaar niet meer kon, omdat hij goed vooruitgegaan is voor zijn fijne motoriek. Maar doordat hij nu toch in type 9 (aangepast onderwijs voor kinderen met ass) zit zou dit dan toch niet meer gekund hebben.
Erna55
7 jaar geleden
Je woont in België, zie ik.
Ik ken de situatie in België niet.
Maar misschien is het mogelijk om via zijn school begeleiding of advies krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kokosolie (bio virgin)
Maar er is heel veel op voedingsgebied te doen.
Zo zijn er ook resultaten met Magnesium en B6.
Of de complete aanpak:
http://robbwolf.com/2011/05/23/real-life-testimonial-scarlets-turnaround-autism-paleo/

Antwoorden (1)

Ik herken je verhaal heel goed. Ik heb ook iemand in mijn huis wonen met autisme en hoogbegaafdheid. Wat voor hen altijd fijn is, is om consequent te blijven. Autisten snappen vaak niet zoals niet-autisten denken, dus probeer dingen goed uit te leggen als ze het niet snappen. Hij wordt namelijk vaak boos als hij iets niet begrijpt. Wat ook helpt is een kindercoach, die kan goed begeleiden en daar kan het kind toch zijn verhaal kwijt. Bijvoorbeeld bureau LEF (http://www.bureau-lef.nl). Als het heel erg is kan een psycholoog ook helpen. In dat geval kunnen er ook pillen worden voorgeschreven waardoor het kind rustiger blijft en zich beter kan concentreren.

Dus even in het kort:
-blijf consequent!
-leg dingen die hij niet snapt uit, vertel dus ook waarom je soms boos op hem bent
-zoek hulp van een kindercoach of psycholoog
-als het niet anders kan, kan een pilletje helpen

Ik hoop dat jullie erbovenop komen en dat alles straks beter gaat!