Kunnen mensen die doof EN blind zijn communiceren?

Bestaan er eigenlijk wel mensen die doof en blind zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Sommige doofblinden horen genoeg om te kunnen horen en verstaan, mits de gesprekspartner duidelijk spreekt en de
luisteromstandigheden gunstig zijn.

Andere doofblinden zien genoeg om het gehoor met de ogen te kunnen ondersteunen, zodat een gesprek op de 'normale' manier nog steeds mogelijk is, op voorwaarde dat de kijkomstandigheden gunstig zijn. Maar de luister- en kijkomstandigheden zijn natuurlijk meestal niet optimaal. Zeker buitenshuis niet.

En dan zijn er natuurlijk nog doofblinden die zo weinig restgehoor en zo weinig restvisus hebben, dat het voor de communicatie niet bruikbaar is. Deze mensen zijn dus -net als volledig doofblinden- aangewezen op andere communicatievormen. Dit kan vierhanden-gebarentaal zijn, spellen-in-de-hand en/of braille. De voorkeur voor een bepaalde vorm is per persoon verschillend en hangt o.a. af van de achtergrond van de doofblinde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als ze handentaal spreken zeker, daarnaast kunnen mensen ook op latere leeftijd doof geworden zijn en dus gewoon praten, als ze dan ook nog het liplezen beheersen is er helemaal geen problem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze bestaan zeker, die worden stom genoemt.

en er bestaat altijd nog het gevoel van aanraken, dus je kunt nog wel enigzins communiceren als is het natuurlijk wel heel gebrekkig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stom is als je niet kunt praten. De rest van je antwoord klopt ook niet.
Ja zeker, die kunnen ook communiceren met elkaar.. Ze kunnen ook met normale mensen communiceren. Er is niks mis mee.
Dit antwoord is uit eigen ervaring.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja natuurlijk, b.v. via aanraken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan. Ik werk regelmatig met doofblinden. ze gebruiken vierhandengebarentaal.