Ongeveer 1 op de 10 vrouwen heeft een ingetrokken tepel. Dit kan een aangeboren afwijking zijn en is dan altijd al aanwezig geweest. Hierover hoef je je niet ongerust over maken. In dit geval zijn de melkgangen in je borst te kort waardoor de tepel naar binnen getrokken wordt. Dit kan een probleem vormen voor vrouwen die graag borstvoeding willen geven. Het kan natuurlijk ook een cosmetisch probleem zijn.

Iets anders is als je plotseling ontdekt, dat je tepel is ingetrokken of naar een kant trekt. Bekijk beide borsten voor een spiegel tijdens het bewegen van beide armen. Je kunt je borsten het beste na de menstruatie onderzoeken omdat voor de menstruatie de borsten vaak gespannen en gevoelig zijn. Tast dan voorzichtig je borsten af en vergelijk beide borsten, let op temperatuursverschillen, pijnlijke plekjes of verhardingen. Zijn er ook intrekkingen van de borsthuid? Vind je verschillen dan moet je je niet direct ongerust maken. Het is wel verstandig om een bezoek aan je huisarts te brengen. Hij zal je onderzoeken en eventueel een foto of een echo van de borsten laten maken. Op zo'n mammografie kan men hele kleine afwijkingen vinden. Is de foto twijfelachtig, dan zul je doorverwezen worden naar een chirurg voor nader onderzoek en eventueel een operatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zit ook een goed filmpje bij de link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord is helemaal juist, +!

Andere antwoorden (1)

nee, dat kan totaal geen kwaad.

niet elke tepel ziet er nou eenmaal hetzelfde uit.
AlphaLimaSierra