Bij mij zijn alle 4 mijn verstandskiezen tegelijkertijd operatief verwijderd, mag dat wel?

Ik hoor van veel mensen dat dit eigenlijk niet mag. Dat ze meestal ook eerst de ene kant doen en dan de andere.

Mijn verstandskiezen zaten horizontaal in mijn kaak en begonnen door te komen. Ik had geen last van ze maar het was van belang om mijn gebit, die na 5 jaar eindelijk goed stonden door een beugel, op de plek te houden.

Ik ben onder volledige narcose geweest, 2 weken pijn gehad door infectie en bij elkaar 10 kilo afgevallen in die tijd.

Maar ik vraag mij nog altijd af of dit wel mocht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
28.7K

Het beste antwoord

Of dit wel of niet 'mag' kan niemand hier beoordelen, dit is een beoordeling die jouw behandelaar gemaakt heeft.
Kan me ook weer voorstellen, dat als je onder gehele narcose bent geweest, de afweging om dit maar 1 keer te doen en daarom alle vier te verwijderen in 1 keer een goede reden is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja hoor, dit mag. Bij mij gaan ze dit binnenkort ook doen.

Die infectie is niet ontstaan door het 4 kiezen gelijktijdig verwijderen, dat had ook kunnen gebeuren bij 1 kies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat het mag, heb je aan den lijve ondervonden.
Omdat mensen vaak last hebben na zo een operatie, doen ze het inderdaad vaak kant voor kant. Dan kan je nog met één kant eten. Het is wel zeer rigoreus, wat ze met je hebben uitgehaald, ik voel met je mee. Aan de andere kant, je bent er nu voorgoed vanaf.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Aha, jij denkt dat je wat kan vinden in het wetboek hierover?
Toevallig heeft mijn schoonzoon er net 2 aan één kant laten verwijderen, de andere twee moeten nog.

Het ziekenhuis en de tandarts vertelden dat ze nooit 4 in één keer doen i.v.m. ontstekingen en zwellingen.
Lijkt mij ook niet geheel ongevaarlijk als je dit aan beide kanten van je kaak krijgt.

Maar ik ben geen chirurg.

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien is er verschil van ziekenhuis tot ziekenhuis?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, dat antwoord heb ik ook. Je hele mond is verdoofd en je voelt niets meer. +
Of het mag blijkt wel, maar het is wel erg drastisch.

Je bent verdoofd in je hele mond zowel links als rechts, onder en boven. Dan heb je toch helemaal geen gevoel meer in je tong en je wangen, zodat je alles van binnen stuk kan bijten. En heb je toch ook minder slik-reflex vermogen.

Ik ben blij voor je dat dit achter de rug is. Maar kreeg wel even de rillingen toen ik het las.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat dacht ik ook, heb er ook pas twee laten trekken en moet er nog 1 laten trekken ze waren allemaal nog gezond, en heb gevraagd of hij ze allemaal wou trekken maar hij zei dat dat niet mocht, dus ik denk dat het dan overal verschilt. En hoe de situatie per kies is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onlangs is er bij mij ook een kies getrokken. Ik heb toen verzocht om de andere ook gelijk weg te halen, maar volgens de tandarts wordt dat niet gedaan. Ook kreeg ik geen verwijzing om dat bij een chirurg te laten doen. Het risico op complicaties schijnt te groot te zijn. Zouden ze dan toch voorzichtiger in het hoge Noorden zijn.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die infectie is dus een hele vervelende bijkomstigheid. Maar in je mond is een wond ook niet zo gemakkelijk schoon te houden. Maar alle vier trekken is geen probleem, je bent dan in ieder geval in een keer klaar. Bovendien staan ze er ook niet op te wachten om je 4 x een narcose moeten geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb in 2007 3 verstandskiezen tegelijkertijd operatief laten verwijderen. Op zich mag dat wel als de kiezen zo verwijderd kunnen worden dat er geen extra bijkomende risico's zijn (dus dat het zo'n grote klus is dat je echt een paar weken niet kan eten). Anders moeten ze het per kant verwijderen.