Kan je vitamine D aanmaak stoppen als je te vaak onder de zonnebank ligt?

Of krijg je eventueel te veel vitamine D wat ook schadelijk kan zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Amadea
11 jaar geleden
Alles waar "te" voorstaat is schadelijk voor je. Gewoon niet vaker onder de zonnebank gaan dan voor jouw huidtype voorgeschreven is!

Het beste antwoord

Nee, je maakt onder invloed van zonlicht of uvb de hoeveelheid vit D die nodig is. Is er voldoende stopt de aanmaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Maar dat wil nog niet zeggen dat "te vaak" onder de zonnebank liggen niet schadelijk is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt maar daar gaat de vraag ook niet over.
Amadea
11 jaar geleden
Het zou kunnen dat nymeria dat wel denkt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij had dat toch al aangegeven bij de reactie op de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat over vitamine D. Het gaat niet over hoe schadelijke de zonnebank is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vit D maak je zo goed als niet aan onder de zonnebank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt allemaal maar het gaat er inderdaad niet om of het verder schadelijk is, wat het uiteraard is.
Maar ik las ergens dat je vitamine D aanmaak stopt als je te vaak naar de zonnebank gaat omdat het effect stopt als je huid bruin wordt, maar ik kon er verder nergens informatie over vinden, dus vroeg ik me af of het wel waar was :)
En Maria16, juist wel toch.. Mensen met een vitamine D tekort worden juist aangeraden om af en toe onder de zonnebank te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen met eem donkere huidskleur maken 50% minder vit D aan, maar niet niets dus.
Verder, als jij een blanke huid hebt heeft een beetje bruin zijn geen invloed op de aanmaak.
Over de zonnebank dat is afhankelijk van welke zonnebank. Voor vit D aanmaak is.uvB straling nodig vaak wordt die er juist uitgehaalt bij zonnebanken, maar weer niet bij hoogtezon en lichttherapie.
Dus ga je onder de zonnebank juist voor die vit D, is het goed om even na te gaan of er uvB in zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook vreemd dat door mijn huisarts wordt gezegd dat de zonnebank niet voldoende is voor vit D aanmaak.