Waarom kunnen je eigen endorfinen je "craving" bezorgen ?

"Craving" = het zodanig verlangen naar de activiteit dat het je eigen wilskracht ondermijnt en overneemt. Het klopt toch niet dat stofjes die in je eigen lichaam worden aangemaakt mensen helemaal verslaafd kunnen maken ( aan eten , sex , kansspelen , goeievraag etc.) , en daarmee eigenlijk het doel van je lichaam en van je "zelf" om optimaal te overleven helemaal overhoop kunnen gooien .

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor de bezorgden onder ons . Ik heb mijn eigen "craving" toch onder controle gekregen hoor , met "paardenmiddelen".

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het zijn niet de endorfinen die dat doen.
Door bepaalde activiteiten, bijv. chocolade eten, worden endorfines aangemaakt die je een goed gevoel geven.
Je eigen emoties zorgen ervoor dat je dit gevoel zo vaak en lang mogelijk wil ervaren.
Hoe minder manieren je kent om endorfines aan te maken, en hoe minder goed je je voelt zorgen ervoor dat je juist die ene manier om je goed te voelen onthoud.
Dus kan je op die manier verslaafd raken aan het eten van chocolade. Omdat je weet dat je dan goed voelt.

Mensen die op veel verschillende manieren endorfines aanmaken zullen minder snel verslaafd raken aan 1 manier.
Want een van je levensdoelen is tog wel zoveel mogelijk geluk ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

om aan te vullen op bovenstaand antwoord: Uit evolutionair oogpunt zijn we zo ontwikkeld dat we doen wat goed voor ons is. Endorfinen worden dus aangemaakt om onszelf een complimentje te geven. Bijvoorbeeld bij sex worden ook endorfinen aangemaakt. 'Woohoo' denkt het lichaam 'dit is goed (want mogelijk nageslacht) dat moet je vaker doen'. Dit werkte heel goed in de duizenden jaren dat we leefden van wat het land ons bood en er geen overvloed was aan bijvoorbeeld chocola.

Nu eet je als wilt 5 kilo chocola en nog steeds maak je endorfinen aan. Vroeger was dit geen probleem want er was geen 5 kilo chocola. Dus de behoefte/craving die er vroeger voor zorgde dat je dingen deed die goed voor je waren is nu doorgeslagen.