Na hoeveel dagen merk je positief effect als je stopt met roken?

Ik heb 7 jaar gerookt en ben sinds twee dagen gestopt dankzij het boek van Allen Carr. Heeft iemand ervaring met het stoppen van roken? Zo ja, heeft dit een positief effect gehad op je huid, je energie, je ademhaling en andere dingen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.3K

Het beste antwoord

Proficiat, onderstaand artikel zal u wel helpen, vanwaar het komt weet ik niet meer ik lees het nog regelmatig en ik kan u verzekeren dat het helpt om opnieuw te beginnen.

Effecten van stoppen met roken
• Twintig minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal.
• Na acht uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.
• Na 48 uur is er geen nicotine meer in het lichaam.
• Na 48 uur is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.
• Tussen de twee en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam.
Hart
• Na 24 uur stoppen daalt de kans op een hartaanval, en na een jaar heeft u de helft minder kans op een hartinfarct.
• Na 15 jaar heeft de stopper een vergelijkbaar risico op een hartaanval als iemand die nooit heeft gerookt.
• Stoppen met roken geeft u een beter vooruitzicht op herstel na een hartinfarct.
• Na een jaar is er 50% minder kans op herhaling van het infarct.
• Na een jaar is er 40% minder kans op overlijden.
Longen
• Na 24 uur is alle koolmonoxide uit het lichaam. Het zuurstofgehalte van het bloed verbetert. Vooral mensen met ernstig COPD kunnen dit goed merken. Zij kunnen zich na het stoppen met roken makkelijker inspannen dan eerst.
• Na 24 uur beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere resten van het roken.
• Na 72 uur gaat het ademhalen gemakkelijker, u krijgt meer energie.
• Tussen de drie en negen maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid. De longfunctie kan tot 10% verbeteren.
• Na tien jaar daalt het risico op longkanker met de helft vergeleken bij mensen die blijven roken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorry maar er staat een serieuze fout in.
ik kan u verzekeren dat het helpt om opnieuw te beginnen. moet natuurlijk zijn:
ik kan u verzekeren dat het helpt om NIET opnieuw te beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het zou hier vandaan kunnen komen: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/zin-13jaar-maanden-stoppen-roken.121194

Andere antwoorden (4)

Echt positieve effecten komen pas veel later.ik rook nu ongeveer 6-7 jaar niet meer.de eerste effecten waren dat ik s`nachts niet meer hoeste,dat na ongeveer een half jaar.daarna ging het steeds beter.meer lucht,betere conditie,meetbaar grotere longinhoud,heb wel nog steeds copd,maar minder last ervan.tja en gewichtstoename.maar doordat ik weer ging sporten kon ik ook dat in de hand houden.echt,na twee dagen is het enige voordeel dat je een paar euro gespaard heb.de rest komt later.maar het is de moeite waard.
11 jaar geleden
niko
11 jaar geleden
ja dit hoort er echt bij,slecht slapen.nachtmerrie`s.hoofdpijn.hypernerveus,wat ook wel het gevoel op de borst kan verklaren.misselijk enz.enz. enkele dagen duren de lichamelijke klachten zeker,dus maak je niet ongerust,dat komt goed.nachtelijk ongemak zoals nachtmerries en zweten kunnen iets langer aanhouden,maar dat verschilt ook per persoon.lekker volhouden en trots zijn op je prestatie helpt ook een beetje.niemand beweert dat het makkelijk is,het is een verslaving,en het is moeilijk eraf te komen en te blijven.sterkte ermee en als je nog vragen hebt,of een zwak moment,hier kun je terecht.
ik kan alleen voor mezelf spreken; na 14 jaar gestopt (zo'n 8 jaar geleden)
Meer energie.
Als ik boven op de trap kwam was ik buiten adem, nu lach ik daarom.
huid; niet echt verschil.
En het scheelt een hoop geld en stinkerij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben 7 jaar geleden gestopt met roken. Mijn uithoudingsvermogen is veel groter geworden. Ik kan veel langer hardlopen. Mijn huid is egaler. Maar heb pas sinds een jaar dat ik niet meer aan sigaretten denk. Heb tussentijds niet meer gerookt. Als ik trek kreeg, dan stelde ik mij de vraag: als je nu een sigaret neemt, dan is alles voor niets geweest. Is het dat wel waard? En altijd was het antwoord nee! Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi Elisefur

ik merkte al meteen een heel ander positief verschil, namelijk dat ik mijn gevoelens minder onderdrukte. Als ik me bijvoorbeeld boos voelde nam ik voorheen een sigaret en na het stoppen deed ik dat niet. Daarom uitte ik mijn gevoelens meer, waardoor ik duidelijker werd. groetjes Diny