Neee hoor. Zonder bescherming heb je altijd risico op HIV.
Heeft niets met een goed immuunsysteem te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het een tijdje terug goed gelezen had is de kans dat een vrouw een man besmet met sexueel contact bijna verwaarloosbaar. Is de kans dat een man een vrouw in een dergelijke situatie besmet bijna 100%. En ditzelfde geld voor infecties via het bloed. Er zijn enkele gevallen bekend van mensen die besmet zouden moeten zijn. Maar dit dus niet zijn...

Maar de kans op besmetting is erg groot...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*seKSueel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het niet zo op die spelling variaties...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn geen spelling variaties wat dit betreft. Seksueel is altijd zo gespeld. Sex met een x is engels.
Nee. niet echt

Het probleem met HIV is dat het een virus is dat wel door het lichaam herkend wordt als zodanig, maar niet te bestrijden is door het lichaam. Daardoor zal bij het in aanraking komen met het virus, er vrijwel altijd een besmetting plaats vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem met HIV is dat het zich richt op het immuunsysteem zelf.

Er is te weinig statistiek bekend om te zeggen of mensen met een uitstekend immuunsysteem minder kans hebben op besmetting; het lijkt erop dat dat niet zo is, omdat het immuunsysteem enige tijd nodig heeft om op gang te komen, en het virus in die tijd al voldoende cellen van het immuunsysteem heeft geïnfecteerd om immuun te zijn tegen het immuunsysteem.

Er zijn wel aanwijzingen dat een uiterst klein deel van de mensheid een immuunsysteem heeft dat anders werkt. Hun immuunsysteem is, na infectie, wél in staat het virus te bestrijden.

Mensen met een dergelijk immuunsysteem hebben geluk wat HIV betreft, maar dit geluk staat los van de sterkte van het immuunsysteem tegen andere bedreigingen. Hun immuunsysteem presteert dus *beter* tegen HIV, maar het kan beter, gelijk, of slechter presteren tegen andere infecties. Dat staat los van hun extra mogelijkheid tegen HIV.
Cryofiel
14 jaar geleden
Absoluut wel!
Het menselijk afweersysteem is zeer goed in staat om elk lichaamsvreemd deeltje aan te vallen.
Als jouw afweersysteem dus actiever is, heb je minder kans om besmet te worden door welk virus dan ook.

De besmetting heeft natuurlijk wel meerdere fases. De besmetting is pas definitief als het virus zich in het lichaam heeft kunnen vermenigvuldigen.

Daar gaat het bij HIV mis. Op 2 manieren zelfs:
- Ten eerste valt het virus juist cellen aan (T-cellen) die een essentieel onderdeel zijn van het afweersysteem. Dat afweersysteem wordt daardoor langzamerhand onschadelijk gemaakt. Als dat proces volledig is, heet de ziekte AIDS.

- Ten tweede blijkt het virus in staat (zie bron) om in het menselijk lichaam als zodanig te muteren, dat het door dat lichaam niet meer herkend wordt. Specifieker gezegd, het veel voorkomende antilichaampje HLA klasse I "past" niet meer op het viruspartikeltje en kan het daardoor ook niet afbreken.

Toegevoegd na 9 minuten:
En nog een 2e bron waarin dit antwoord nog eens bevestigd wordt:

"Q: Wouldn't the immune system kill it eventually?
A: HIV has a number of tricks that help it to evade the body's defenses, including very rapid mutation. This means that once HIV has taken hold, the immune system can never fully get rid of it."

Oftewel, die trucjes gaan pas op zodra de besmetting al gebeurd is!