Is het verstandig je kind thuis te houden van school als er leerlingen/onderwijzers geconstateerd zijn met de mexicaanse griep?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Waarschijnlijk zal de school de ouders goed informeren over de toestand van de leerlingen en onderwijzers die besmet zijn. Normaal doet de school dit in samenwerking met de GGD. De GGD geeft ook de richtlijnen aan die de school in acht moet nemen en als dit betekent dat het voor dit type mexicaanse griep beter is om de leerlingen tijdelijk thuis te houden, zullen ze zeker geen risico's nemen. Je kunt altijd je zorg uitspreken bij het schoolhoofd en hoogstwaarschijnlijk zal hij deze zorg delen, maar daarnaast ook aangeven dat als er ook maar enige reden zou kunnen zijn, zij de ouders zeker zouden adviseren om hun kinderen thuis te houden. Je kunt anders ook altijd zelf contact nog opnemen met de GGD. N.B. zijn je kinderen jonger als 5 jaar, dan mag je ze altijd thuis houden, ze zijn dan immers niet leerplichtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik ga er vanuit dat de schoolleiding deze leerlingen en onderwijzers thuishouden. Ook is er een protocol ontwikkeld, waarbij scholen dicht gaan als er teveel zieken zijn.
Ook ga ik er vanuit dat scholen extra ontsmettend schoonmaken in deze tijden. Dus als er iemand ziek was, zal zijn sporen zijn schoongemaakt.

Ik zou deze vraag even neerleggen bij de school zelf.

Ik kan hier geen antwoord op geven, want als ik ja zeg, dan doe je dit meteen, terwijl als ik nee zeg (het is nog veilig), ben je nog steeds ongerust. Die ongerustheid kan ik kennelijk niet wegnemen, alleen maar voeden (bevestigen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is niet verstandig omdat de mexicaanse griep op dit moment helemaal nie zo kwaad doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe ernstig de zaak is.
Als er meerdere leerlingen ziek zijn en docenten dan zal de school vast wel zijn deuren sluiten. Dus ik denk als dit nog niet aan de gang is dat je, je kind gewoon lekker op school moet houden.

Wel kan je erzelf wat tegen doen. Zorg dat je kind voldoende weerstand heeft door genoeg groente en fruit te geven. Zorg ervoor dat het kind voldoende slaapt etc...

Je bent er zelf voor een grote deel verantwoordelijk voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Zo ga je mensen nog een schuldcomplex aanpraten als een kind griep krijgt.
Nee.
De schoolleiding is zelf uitstekend in staat om actie te ondernemen en beslissingen te maken.
Bij twijfel over de gezondheid van de kinderen krijgt u vanzelf bericht dat de school gesloten blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te beginnen: tenzij je je kind opsluit in een plastic bubbel, is de kans zeer groot dat het in contact komt met mensen die het Mexicaansegriepvirus onder de leden hebben. Met andere woorden: wat je ook doet, het risico op besmetting blijft reëel.

Dat was het slechte nieuws. Het goede nieuws: het risico van complicaties is bij de Mexicaanse griep niet bijzonder hoger dan bij de gewone griep. De Mexicaanse griep blijkt in onze streken (zeg maar buiten een ontwikkelingsland als Mexico met gebrekkige medische zorg en structureel tekort aan schoon water) namelijk een vrij mild griepje te zijn. Als je niet tot een risicogroep behoort (grofweg de mensen die ieder jaar een oproep voor de griepvaccinatie krijgen) is er dus niet zoveel aan de hand.

Denk eens terug aan vorig jaar, als je kind toen al naar school ging. Heeft dat jaar één van de klasgenootjes of de onderwijzer van je kind gewoon de griep gekregen? Ja? Was dat voor jou reden om direct je kind thuis te houden? Nee? Bedenk dan: de gezondheidsrisico's voor je kind zijn bij deze griep vergelijkbaar met de gezondheidsrisico's bij die 'gewone' griep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou het kind alleen thuishouden als je zelf zwanger bent of iemand in je gezin tot de risicogroepen behoort (hartklachten, suikerziekte) en het dus beter is als je het niet krijgt. Als je niet zwanger bent kun je het waarschijnlijk maar beter nu krijgen, want ze zijn bang voor een mutatie waar je veel zieker van wordt, in oktober, november. Dan kan je het dus maar beter gehad hebben.