Wat doe ik als ik op het platteland aan het fietsen ben en het gaat onweren?

Ik fiets elke dag 14 km over het platteland richting mijn vereeninging. Langs de gehele wegkant staan bomen. Nu heb ik begrepen dat er meerdere opties zijn:

A: Ik fiets zo snel mogelijk naar huis.
B: Ik vlucht een weiland in en ga plat op de grond liggen.
C: Ik bel aan bij de eerste de beste boerderij en vraag om een schuilplek.
D: Ik ga op mijn rechter been staan (om de stroom direct naar de grond te geleiden en dus niet via mijn hart, links.)
E: Anders, nl.

Wat is hier wijsheid?

Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt voor jullie wijze antwoorden. Mijn fiets dumpen, daar was ik zelf nog niet opgekomen. Maar dat is inderdaad wel het beste wat je met metaal kunt doen in zo'n situatie.

Wat mij tot de volgende subvraag bracht:
Trekken elektronische apparaten zoals een telefoon of koptelefoon ook bliksem aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Subvragen zijn niet handig, stel gewoon een nieuwe vraag!

Antwoorden (2)

Keuze A of C, afhankelijk van wat het kortste duurt in fietstijd.

Als A en C beide niet mogelijk zijn wordt het B. Maar dan niet languit in het gras gaan liggen maar je zo klein mogelijk maken. En zeker niet in de nabijheid van schrikdraad of onder een boom gaan zitten.

En D is natuurlijk een grapje voor circusartiesten/ballerina's die, eenmaal met hun fiets op weg naar een voorstelling, door onweer worden getroffen. Want een gewoon mens houdt dat natuurlijk niet vol zolang de bui duurt :-)
Computoon
11 jaar geleden
Als je buiten bent en het onweert moet je erg goed oppassen.
Zorg dat je laag bij de grond blijft

Als je geraakt wordt door de bliksem, hoeft dit niet meteen dodelijk te zijn. Sommige mensen raken alleen bewusteloos. Sommigen beweren dat ze zich een stuk beter voelden dan voordat ze geraakt waren. Probeer het maar niet uit!

Als je toch in een open veld bent, moet je dit doen:

ga op je hurken zitten
zet je voeten pal naast elkaar
doe je hoofd tussen je knieën

Je moet je voeten zo dicht mogelijk naast elkaar zetten. Als je dat niet doet, wordt de spanning tussen je benen te groot. De aarde wordt ook elektrisch geladen. Er kan stroom door je lichaam gaan lopen. Vergeet dit niet!

Als je op je fiets door een open veld rijdt, doe dan dit:

spring zo snel mogelijk van je fiets. Je fiets is van metaal!
leg je fiets op de grond
ren meer dan tien meter weg

Schuil ook nooit onder een alleenstaande boom! Een boom is hoog. Je kunt geraakt worden door een indirecte blikseminslag. De bliksem slaat in de boom en gaat via de grond naar je toe.

Bij een sportveld staan vaak lichtmasten. Blijf er een héél eind vandaan! Deze masten geleiden de elektriciteit goed.

Een auto is ook van metaal gemaakt. Je zou denken dat je in een auto dus niet veilig bent. Mis! De elektriciteit wordt via de buitenkant van de auto naar de aarde gebracht. Je zit in een soort metalen kooi. Daarom ben je wel veilig in een auto!

Als je in de stad bent, hoef je niet bang te zijn. De huizen en de gebouwen zijn hoger dan jij. Toch kun je ook daar het beste naar binnen gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tel het aantal tellen tussen bliksem en donder. Zolang dit meer is dan 10 kun je doorfietsen naar die boerderij of naar huis. Als dit onder de 10 seconden komt moet je toch op gaan letten. Onder de vijf: van je fiets af en wegrennen en dus op je hurken in het weiland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat je copy/paste bronnetje http://www.spreekbeurten.info/bliksem.html niet is meegekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, helemaal gelijk! Ik voeg altijd de link later toe omdat dat vlotter gaat, bedankt!