Hoe weet men dat een bijna dood ervaring optreed als je bijna dood bent?

Als je dood bent, kan je niet vertellen dat je op het moment voor dat je dood ging een bijna dood ervaring had. Hoe weet men dan dat je deze ervaring krijgt voor dat je dood gaat? Is dat bewezen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (4)

Er zijn mensen toch weer terug tot leven gekomen, en die hebben daarover verteld. Zo zijn wij achter het bestaan van zulke ervaringen gekomen. Maar ik denk niet dat iedereen die sterft diezelfde ervaring heeft. Het zal meer te maken hebben met de lichamelijke toestand waarin men zich bevindt op het moment dat de dood eraan dreigt te komen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij mijn weten is dood of is men niet dood. de dood op zich bestaat niet aangezien het verschillende 'fases' zijn voor men daadwerkelijk dood is (en ook echt dood blijft)
De bijna-dood-ervaring is verteld door mensen die *bijna* dood waren.

Sommige van die mensen waren een tijdje superkritiek, maar nog niet echt dood. Van andere mensen werd gedacht dat ze echt dood waren, maar ze bleken toch weer tot leven te komen.

Een deel van de mensen die, op welke manier dan ook, heel dichtbij de dood is geweest, vertelt over bijna-dood-ervaringen (BDE). Maar lang niet iedereen.

De BDE's kunnen erg verschillen. Sommige mensen hebben alleen een gevoel weg te zweven, anderen zeggen dat ze door een 'tunnel van licht' gingen, weer anderen vertellen over overledenen die hen verwelkomden. Maar er zijn ook mensen die in een diepe afgrond vielen, die helse pijnen voelden, en die het gevoel hadden te verbranden.

Wat iemand meemaakt, hangt mede af van het geloof waarmee die persoon is opgegroeid.

Maar goed, dat zijn allemaal zijsporen. Interessant, dat wel, maar niet direct een antwoord op je vraag.

Het antwoord op je vraag is: dat weet men dus door de verhalen van mensen die bijna dood waren, maar toch weer genoeg herstelden om over hun ervaringen te kunnen vertellen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 breed begrip ook 'bijna dood'. ;-)
Dit topic is al meermaals behandeld geweest. Zelf behoor ik ook tot de mensen die op erg jeugdige leeftijd zeker waren te pletter te storten en dood te gaan, met als gevolg zo'n BDE met zelf een visioen erbij. Pas bij toevallig een andere BDE die helemaal geen BDE leek te zijn, maar gelijkaardige ervaringen te weeg bracht bij weeral een ongeval, vond ik de wetenschappelijke verklaring voor mijzelf. Maar de BDE-ervaring blijft iets dat mijn leven toen veranderde en nog elke dag blijft beïnvloeden inclusief mijn stijl van antwoorden hier op www.goeievraag.nl

Let op: sommige zaken herinner je je niet exact en ook onze zintuigen beïnvloeden ons dus. Wie echt dood is, blijft immers dood en neemt die ervaring met zich mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand die hier uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan is Pim van Lommel. Neem als je in dit onderwerp geïnteresseerd bent maar eens een kijkje op zijn site. Hier volgt er een citaat van: Cardioloog Pim van Lommel deed de afgelopen twintig jaar onderzoek naar bijna-dood ervaringen bij patiënten die een hartstilstand hadden overleefd. Hij publiceerde er over in het gerenommeerde tijdschrift The Lancet en schreef de bestseller Eindeloos bewustzijn. Daarvan werden inmiddels meer dan 125.000 exemplaren verkocht.
Inmiddels de 17e druk. Het boek kreeg de 2010 Network Book Prize Award van de Medical and Scientific Network.
Een ‘bijna-dood ervaring’ is een authentieke ervaring die niet is te herleiden tot fantasie, psychose of zuurstoftekort. Het verandert mensen blijvend. Volgens Van Lommel is de heersende, materialistische visie van artsen, filosofen en psychologen op de relatie tussen hersenen en bewustzijn te beperkt om het verschijnsel te kunnen duiden. Er zijn goede redenen om aan te nemen dat ons bewustzijn niet altijd samenvalt met het functioneren van onze hersenen: het kan ook los van ons lichaam ervaren worden.