Hoe kan je slissen afleren?

Ik ben een meisje van 11 jaar, ik slis best wel erg. En heb al een paar keer op logopedie gezeten. Ik zit nu ook nog op logopedie maar ik heb maandag (de laatste) afspraak met de logopediste, ik moest deze 6 weken alle oefeningen die ik dagelijks deed afbouwen, het lijkt er dus op dat de logopediste niks meer weet. Ik slis alsnog, en dan voel ik me zo onzeker. En ga volgende week naar de midelbare. Ik denk dus dat dit voor problemen gaat zorgen. En ik wil slissen zo graag afleren! Kan iemand me helpen???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.9K

Antwoorden (4)

ik heb het zelf afgeleerd om naar zo'n spraak deskundige te gaan. maar waar het op neer komt is dat je je tong tegen je gehemelte houd (ongeveer) en dan de ''s'' uitspreekt. maar ik denk dat ze dat ook al bij logopedie zeiden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook alijd geslist, dat kwam doordat als ik de s uitsprak, ik de lucht door mn kiezen tegen mn wangen aanblaastte. Nu doe ik tijdens het uitspreken van de s, mn kiezen losjes op elkaar en houd ik mn tong aan beide kanten tegen de spleten waar lucht door zou kunnen glippen, en dus moet de lucht door je voortanden geperst worden, dit zorgde er bij mij voor dat io jiet meer slistte. Het was wel moeilijk om dit onbewust in een gesprek te doen, dus moet je ook nog aanleren je zoveel mogelijk bewust van je spraak te zijn. SUCCES!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben zelf 5 jaar geleden opgehouden met slissen. Ben nu nu 17.

Ik heb eerst op de logopedie gezeten; noodzakelijk, want daar leer je de techniek om juist te spreken.

De tweede en laatste stap is om in je hoofd een knop om te zetten waardoor je automatisch niet meer slist. Je moet echt WILLEN stoppen met slissen. Het zit voor een groot deel tussen je oren.

Ik weet dat dit supermoeilijk is. Houd in gedachten dat het mij en waarschijnlijk andere mensen ook op deze manier is gelukt. Volhouden! succes ermee.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mate van succes van logopedie hangt (zoals withboy124 ook zegt) af van je motivatie, maar ook van de doortastendheid van je logopedist. Voor slissen kan je soms geholpen worden door een gewone logopedist, maar over het algemeen maak je het beste kans bij een OMFT-logopedist. Deze is geschoold in het herstellen van de spierbalans in de mond.
Het afleren van slissen (s-vorming met lucht aan de zijkanten vd de tong) kan bij kinderen met 8 behandelingen verholpen zijn, maar het kan ook een langduriger traject worden als er eerst niet is gekozen voor OMFT en later blijkt dat dit toch nodig is. Als dan de motivatie en het vertrouwen verminderd is ben je al helemaal ver van huis.
Het afleren van lispelen (tong tussen de tanden bij s en t) kost mij vaak minimaal 15 behandelingen. Dit komt doordat dit vaak gepaard gaat met een voorwaartse slikbeweging, welke eerst zal moeten worden afgeleerd alvorens de tongplaatsing bij de spraak te verbeteren.
Hieronder een link met meer informatie.