Iedereen kan met naam en geb. datum medicijn afhalen bij apotheek, hoe veilig is dat?

Wanneer ik naar mijn eigen apotheek ga kan ik met geb. datum en naam mijn medicijn krijgen, bij een andere apotheek kan ik met dezelfde gegevens van mijn moeder haar medicijn krijgen. Bij beide hoef ik nooit een bewijs laten zien. Het gaat om recepten die gefaxt zijn. Tuurlijk het zou toevallig zijn als ik weet dat van iemand anders een recept gefaxt is, toch denk ik er gebeuren wel gekkere dingen in de wereld, waarvan ik me afvraag hoe is het mogelijk dat iemand dit weet. Gebeurt dit alleen bij deze twee apotheken. Apothekers zijn zo precies in hun werk en dat moet ook wel, dit vind ik toch onzorgvuldig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar denk je nu dat het gevaar zit? Schets eens een situatie dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag. Ik vroeg me van de week hetzelfde af, nl.:
gaat dit niet te makkelijke?
ItisILeClerc
11 jaar geleden
nee, laten we het leven nog ingewikkelder maken om alle risico's te vermijden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wanneer ik bij de balie vd huisarts sta, zijn er mensen die voor mij om een recept vragen, assistent vraagt, geb.datum, klant geeft antwoord, ass.:goed mevr janssen ik fax dit recept naar apotheek "gezondheid". maken ze het al klaar. Waar gebeurt (op namen na) ik hoor dit en ga na de apotheek en haal recept van mevr janssen af, dit is dus niet zo ingewikkeld en het risico is er ItsIleClerc
ItisILeClerc
11 jaar geleden
Wat een vreselijk onheil, daar moet kei en keihard tegen opgetreden worden. Stel je voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tegen jou ook trouwens, ga wat leuks doen ipv hier domme opmerkingen te maken
fijne dag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Serieus rebe: wat is nu het probleem? Wat is er zo gevaarlijk en waarom denk je dat die vaak gebeurt? Als vervolgens mevr janssen komt snapt de apotheek wat er gebeurt is. Als dit vaak gebeurt was er allang een veiligere oplossing maar blijkbaar GEBEURT dit helemaal niet zo vaak en zijn er zeker geen medisch onverantwoorde gevolgen geweest. Wat wil je nu met de voetschimmelcreme van mevr Jansen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laat maar zitten, ik heb geen probleem, ik had een vraag en als je geen antwoord weet, hoef je niet te te reageren toch. ik snap ook wel dat het niet om een voetschimmelcreme gaat, als de apotheker snapt wat er is gebeurt............is het al gebeurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je begrijpt mijn punt niet, als de apotheker er achter komt en als het vaker gebeurt zal hij/zij maatregelen gaan nemen. Omdat dit een landelijk iets is is dit dus blijkbaar geen probleem. Verder geef ik geen antwoord maar een reactie, dat mag volgens de regels. Ik mag dit dus niet als antwoord plaatsen. Het is jouw vraag, met vooral 'hoe veilig is het'? Nou het is blijkbaar veilig genoeg want niemand gaat hier verkeerd mee om omdat er geen maatregelen zijn genomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke dan begrijp ik je punt, het antwoord is dus dat het veilig genoeg is
ItisILeClerc
11 jaar geleden
duh
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
doei
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies rebe anders was er allang een ander systeem (met pincodes en pasjes enzo).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik leg me er bij neer, maak me er geen zorgen om, vroeg het me gewoon af, meningen blijken verschillend te zijn. Ik ga vandaag of morgen naar apotheek om mijn recept op te halen. Ik zal hun de vraag eens stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben serieus benieuwd naar het antwoord. Vraag ook of het wel eens fout IS gegaan en of ze ooit hebben nagedacht over een veiligere methode?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja ik ook, eigenlijk kun je het beste ook bij de bron vragen.Ben vandaag niet kunnen gaan, dus morgen komt het antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tatatata het antwoord van een medewerkster vd apotheek, helaas werkt dit meisje pas bij deze apotheek, ga ervan uit dat ze weet wat ze zegt: Heeft nog geen klacht gekregen van klanten, wanneer het zou gebeuren of gebeurd is zou het om een onschuldig medicijn als bv bloeddrukverlagende middelen gaan. Medicijnen die wel bv kwaad kunnen, wanneer ze door persoon zonder de klachten waar het medicijn voor bedoelt is in neemt is onmogelijk, omdat deze medicijnen wel onder controle staan en niet zo maar aan iedereen meegegeven worden, met alleen het melden van naam en geb.dd.
Vraag is dus beantwoord.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
vrijwel elk medicijn kan kwaad
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het vrijwel elke medicijn is, zijn er dus ook die geen kwaad kunnen, deze worden dus wel meegegeven. De "kwade"medicijnen schijnbaar dus niet volgens de apotheker

Antwoorden (2)

rebe dit gebeurd bij alle apotheken op deze manier,ze vragen om geboortedatum of naam en adres en soms zelfs beide.
Zoals je zelf al zegt zou het wel héél toevallig zijn als een ander van dit gefaxte recept af weet.

Het is een stuk veiliger dan vroeger toen je een recept zo mee kreeg want die kon je verliezen en kon het dus in verkeerde handen terecht komen.

Ik hoop dat je iets met dit antwoord kunt!
Groet vlindertje

Toegevoegd na 2 uur:
Als aanvulling op advies van Ruoli
Soms zijn mensen zo ziek dat ze het zelf niet kunnen ophalen dus dan heeft legitimeren ook geen zin.

Ikzelf (vlindertje) kan het meestal ook niet zelf halen ivm ziekte dan doen vrienden het of ik laat het bezorgen.
Alle apotheken doen dit mits er een goede reden voor is.
Ik heb veel medicatie die ik altijd moet blijven gebruiken,
dit wordt automatisch elk kwartaal door de apotheek bezorgd.
Deze extra info als tip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Ruolio voor je reactie.
Eigenlijk hoef ik dit niet toe te voegen want dat heb jij al gedaan.
Eerlijk gezegd had ik daar welaan gedacht maar omdat het nu niet meer hoeft,er niet bij gezet.
Voorheen met de receptjes moest dat wel of een machtiging.
Ik zal het er toch nog in het kort bij zetten,wat mij betreft een + ook al wordt dat niet toegevoegd :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch is dit geen antwoord op de vraag: Hoe veilig is dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe moet ik dat dan omschrijven? Duidelijker dan te zeggen dat het een stuk veiliger is dan vroeger kan ik niet zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Medicijn van mijn moeder bv wordt ook bezorgt, wanneer ik het niet af ga halen. Wanneer ik bij mijn moeder ben en ik ga naar apotheek voor haar, kan ik als legetimatie haar vgz-pas moeten meenemen voor bewijs bij apotheek bijvoorbeeld
Ik ben het met je eens.
Ik vraag mij ook af of het niet te gemakkelijk is.
En ik vergeet dat steeds maar te vragen bij de apotheek.

Ik vul een aanvraag herhaalrecept in op de PC.
Iedereen zou dat al kunnen doen, met mijn naam en adres.
Meer is er niet nodig.
Geen wachtwoord, geen code: niks.

Ik ga het recept halen en noem mijn naam.
Dan zegt de assistente:.....die-en-die straat?
Dat bevestig ik.
Geen geboortedatum, geen code, helemaal niks.

Voor mijn medicijnen is er niet veel gevaar dat een ander die zou willen.
Maar:
Stel ik slik slaappillen of zware anti-depressiva en een kennis wil die ook en krijgt ze niet van de dokter en ze weet wanneer ik ze ongeveer bestel, iedere drie maanden.
Die kan ze dus heel makkelijk ophalen!

Natuurlijk zou ik dat na een keer al merken en signaleren.
Maar dan is het kwaad al geschied.

Dus het antwoord op jouw vraag is:
Nee, dat is niet veilig genoeg.

ALs je ze niet zelf kan halen, is bezorgen nog veiliger.
Dan weet de apotheek tenminste nog dat ze op het juiste adres komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het heel vreemd dat je alleen je naam hoeft te noemen en geen adres erbij of geboortedatum,is dan wel een hele slechte apotheek! Ik kan me niet voorstellen dat je aan zomaar een kennis gaat vertellen welke medicatie je gebruikt en dat die dan ook precies weet wanneer de herhaling is.
( slaappillen is een slecht voorbeeld want die moet je tegenwoordig zelf betalen maar goed dat even terzijde) Sorry maar persoonlijk vind ik dit wel heel ver gezocht en ben het daarom niet met je eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@natasjaf, je hebt helemaal gelijk ook dit is weer veranderd, waarschijnlijk gebruik je ze elke avond of ben je chronisch ziek? Ik hoef nl ook niet meer te betalen,weet niet of dat ook geldt als je het af en toe gebruikt? @momopoyolo excuses voor de foute info!