Heb ik suikerziekte nu mijn bloedsuikerspiegel veel te hoog blijkt te zijn?

Na een hartinfarct, nu vier jaar geleden, krijg ik een jaarlijkse 'check-up'. Bloedprikken, cholesterolmeting, bloeddruk enz. enz.

Nu blijkt mijn bloedsuikerspiegel (nuchter) véél te hoog te zijn dan het maximaal toegestane, namelijk 17.2

Mij werd geadviseerd om minder suiker te gaan nuttigen. Heb ik nu dan diabetes (suikerziekte)? Heb a.s. donderdag pas weer een afspraak met mijn huisarts hierover maar ik maak me ondertussen veel zorgen.

Temeer omdat mijn grote teen van mijn rechtervoet, zonder enige verklaring, blauw gekleurd is.

Iemand die me gerust kan stellen?

Toegevoegd na 5 minuten:
Sorry, 17.2 moet 12.2 zijn !

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
12.2 lijkt me niet hoog genoeg om een blauwe teen te verklaren
waarschijnlijk heb je 'm gestoten zonder er erg in te hebben
ik heb ook wel eens gehad, dat ik opstond met een blauwe teen (die overigens geen zeer deed), bleek een bloeduitstorting die pas na enkele weken wegtrok
tinus1969
9 jaar geleden
Het juiste antwoord lijkt me: Misschien. Alleen een nieuwe meting via je huisarts kan uitsluitsel geven. Meten is weten, en één meting is geen meting.

Het beste antwoord

Nee, een glucose van 12,2 is niet perse diabetes, maar er is een grote kans dat dit wel het geval blijkt te zijn.

Een glucose van 12,2 is natuurlijk wel flink verhoogd, maar de diagnose diabetes mellitus type 2 mag pas gesteld worden als er minimaal tweemaal een verhoogd glucose gevonden wordt. Als uw huisarts handelt volgens de standaard dan zal hij het dus nog een keer willen bepalen; dat kan ook via een vingerprik op de praktijk.
Als het glucose dan weer te hoog blijkt zou wel behandeling moeten volgen. Dat hoeft niet altijd medicatie te betekenen; vaak is afvallen bijvoorbeeld ook voldoende, afhankelijk van uw situatie uiteraard.

Op deze regel is wel een uitzondering. Als het glucose boven de 11 is en u klachten heeft als veel dorst en of veel plassen dan kan de diagnose wel direct gesteld worden.
Naar mate het glucose hoger is wordt de diagnose laagdrempeliger gesteld en wordt er eerder met medicijnen begonnen.

Mocht het glucose bij tweede meting normaal zijn dan is er geen diabetes. Wel is er dan een gestoorde glucosetolerantie. Dit is een soort voorstadium van diabetes. Het is geen diabetes, maar kan dat wel worden. Regelmatige controle is dan dus des te belangrijker. Het behoeft op zich geen behandeling, maar goed op voeding letten, veel beweging en afvallen (bij overgewicht) maakt de kans kleiner dat het wel diabetes wordt.

De blauwe teen kan ik niet relateren aan het glucose.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de bloedsuiker bijvoorbeeld 12 of 15 is, dan is dat te hoog maar geeft het geen directe problemen. Er zijn zelfs mensen met een glucose van 20 die dat niet merken. Maar het is wel een reden om uw behandeling aan te passen. Die blauwe teen zou ik maar eens bij de huisarts laten bekijken. Neem contact met de huisarts op, die zit er niet voor niets, hij kan al je vragen beantwoorden , van de mensen hier op deze site kun je geen duidelijke diagnose verwachten.