Hoe komt het dat als je uit de zon bent, je pas na een paar uur kan zien dat je verbrand bent?

Ik heb vandaag de hele dag in de zon gezeten. Nadat ik uit de zon, naar binnen was gegaan keek ik in de spiegel; niks aan het handje.
Een uur later zag ik al iets roder.
Na nog een uurtje of 2 zag ik dat ik verbrand ben.

Hoe komt het dat je (soms) pas nadat je een tijdje uit de zon bent ziet dat je verbrand bent?

Komt het door de ogen (invloed van de zon) of komt het door de huid? Of komt het ergens anders door?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

UV-stralen veroorzaken niet direct het rood worden van de huid. De bovenste huidcellen raken erdoor beschadigd, en gaan te gronde. Het duurt enige tijd voordat de afbraakprodukten van de beschadigde cellen de rest van het lichaam bereiken, en het lichaam erop reageert door de bloedvaten te verwijden, en witte bloedcellen naar het beschadigde gebied te dirigeren. de beschadiging zelf veroorzaakt ook nauwelijks pijn (anders zou je wel op tijd uit de zon gaan) de reacte van het lichaam wel- daardoor is de verbrande huid pas uren later rood en pijnlijk. Bij verbranding door hitte zijn alle huidcellen in een (klein) gebied beschadigd, waardoor de reactie van het lichaam veel sneller optreedt. Bovendien worden dan de pijnzenuwen direct geactiveerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door de weerkaatsing van het zonlicht zie je dingen letterlijk lichter. Pas na een tijdje passen je ogen zich aan naar "normaal"licht en zie je dat je verbrand bent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen denkt men dat de huid pas verbrand is als die rood is en pijn doet. Maar de huid is al verbrand als deze 8 tot 24 uur na het zonnen lichtrood kleurt. Uw huidtype en de UV-index bepalen hoelang u in de zon kunt liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe komt het dat de huid pas na 8 uur rood kleurt en niet eerder?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je huid kan al eerder rood worden, dit ligt aan de sterkte van de zon maar als je na 8 uur nog een rode huid krijgt ben je alsnog verbrand. De pijn van de verbranding is 6 tot 48 uur na blootstelling aan de zon het meest hevig, daarom merk je ook niet meteen dat je verbrand.
Het lichaam heeft tijd nodig om te reageren op de huid, die is beschdigd door het ultraviolette licht.
De reactie komt na een paar uur na de beschadiging op gang. Om de schade te repareren wordt extra bloed gezonden naar de getroffen plek(ken). De rode kleur komt door de extra bloedtoevoer. De meeste pijn doet zich voor tussen 6 en 48 uur na de overbelichting.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, gelukkig ben ik het niet.
Volgens mij is dit een typisch gevalletje van in slaap vallen op het strand, met zo een wiite hand op zijn borst....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die hand heeft iemand er opgezet door de eigen hand met zonnebrandmelk in te smeren, en dan kort even op de borst van deze persoon te leggen. Een soort sun-assisted body painting.
AWM
14 jaar geleden
Ah, op die fiets!
Maar dan heeft dit heerschap zich opzettelijk zo laten verbranden.
Daar kun je op latere leeftijd spijt van krijgen.