Hoe houd je je relatie sterk als je al 3 jaar op elkaars lip zit.?

Mijn man raakte 3 jaar geleden werkeloos. Ik heb een chronische ziekte dus ben nu volledig afgekeurd. Mijn man heeft artrose in zijn nek gekregen en is ook na de ww in de ziektewet gekomen. Hoe houd je je relatie sterk zonder dat je je aan elkaar gaat irriteren. We leven minimum door dit alles dus leuke dagjes ect kan niet vaak en door mijn ziekte ook niet. Hoe zorg je. Ervoor dat je niet in een sleur komt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Hebben jullie beide wel dingen te doen? Een hobby of zo.
Dan blijf je in elk geval bezig, in plaats van rondhangen in huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede vraag. Ik ben ervaringsdeskundige. Er staan al heel goede dingen hieronder. Bij ons werkt ook de afspraak dat ik mijn dingetjes buitenshuis zo veel mogelijk 's ochtends doe, en mijn partner 's middags. Dan zitten we minder op elkaars lip. Verder idd apart dingen doen, maar ook samen 'afspraakjes' blijven maken, zoals een filmavondje thuis of een keer een bakje chinees halen.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek toch eens naar vrijwilligerswerk, je kunt bijv een avond in de week spreken met een allochtoon die Nederlands wil leren. Als jullie dat allebei een avond doen heb je elkaar 's avonds weer wat te vertellen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn probleem is dat ik door mijn ziekte vaak niet weg kan en per dag moet plannen het ligt eraan hoe ik me voel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spreek met een vriendin af dat je eens per week samen koffie gaat drinken ofzo. Kun je , prima, kun je niet, ook goed.
Zoek iemand die , bijvoorbeeld eens per week een middag met je wil voorlezen in de bibliotheek. kun je, ga jij, kun je niet, gaat zij.
Kijk of je terecht kunt op bijvoorbeeld een kinderboerderij op afspraak dat ze je niet vast inplannen, maar dat je komt als je je goed voelt.
Vraag of je bij een vereniging iets van de administratie kunt doen op dagen dat je je goed voelt.

Antwoorden (2)

Door te zorgen dat je toch, hoe dan ook, op en of andere manier allebei een EIGEN leven daarnaast hebt. Zorg voor je eigen hobbies, wordt lid van verschillende verenigingen of clubs, doe verschillend vrijwilligerswerk ; zorg hoe dan ook dat je elkaar 's avonds aan de eettafel wat te vertellen hebt, en je niet samen dezelfde ervaring hebt - die helaas vaak weinig meer inhoudt dan teevee kijken en computeren.

Daarnaast moet je ook juist dingen SAMEN doen en niet passief de hele dag naast elkaar zitten. Ga samen een stukje wandelen, ga op visite bij een kennis of nodig gasten uit, doe een spelletje, of zet samen een knutselproject op. Zelfs elkaar voorlezen kan verschrikkelijk leuk en gezellig zijn.

Dat je beiden je lichamelijke beperkingen hebt, betekent niet dat je je alleen nog maar kunt overgeven aan passief vermaak, en de deur niet meer uit hoeft. En buiten die deur is een heleboel meer te doen dan alleen ' dagjes uit' met kunstmatig vermaak en hoge kosten. (En binnen de deur is meer te doen dan teevee kijken en computeren).

Kortom : zoek een invulling voor je eigen dagbesteding (dat geldt voor jullie beiden) en zoek gezamenlijke activiteiten (die niet per se lichamelijk erg actief hoeven te zijn).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede tip. Maar ik kan echt niet vooruit plannen met mijn ziekte. Ik leef met de dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch zijn er dan nog steeds mogelijkheden die je kunt benutten. Liever plannen maken die je later wellicht moet afzeggen, dan geen plannen maken. Er zijn zeker vrijwilligersorganisaties waarmee je bijvoorbeeld kunt afspreken dat je alleen komt als je kunt. (Voor werk dat zich gewoon opstapelt en waar geen mensen rechtstreeks van afhankelijk zijn, of ergens waar een paar extra handen altijd welkom maar nooit noodzakelijk is). Of samen met iemand die je back-up kan zijn. Op het moment dat je stopt met plannen maken, val je ECHT in een gat. Als je alléén maar met de dag leeft, leef je feitelijk niet meer ;dan overleef je alleen nog maar. En dat kan heel lang duren en heel saai zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
MIsschien is de sociale werkvoorziening iets voor jullie, je kunt dan werken bij een normaal bedrijf, waar je de aanpassingen en begeleiding krijgt die nodig zijn, of bij een sw bedrijf, er is vaak wel een wachtlijst, maar het haalt je uit het sociale isolement, je verdient geld, en je hebt weer een invulling van de dag.
Voor mensen met een gezondheidsbeperking is werken in een gewone baan soms niet mogelijk. SW kan dan een oplossing zijn. Het wordt ook wel sociale werkplaats, beschermde werkplek of beschermende arbeid genoemd.

Aangepast werk

De SW is bedoeld voor mensen die door lichamelijke, psychische en/of verstandelijke beperkingen aangewezen zijn op een 'aangepaste' baan.

In de SW wordt het werk aangepast aan uw mogelijkheden. De SW biedt u een echte baan. U werkt met collega’s en u krijgt een gewoon salaris. Ook kunt u een cursus of opleiding volgen naast uw werk.

Voorwaarden voor SW

U mag alleen werken in de SW met een zogenoemde indicatie WSW. U komt hiervoor in aanmerking als de volgende voorwaarden voor u gelden:
u hebt een handicap waardoor u niet in een gewone baan kunt werken;
u kunt wel werken in een aangepaste omgeving;
u bent in staat om regelmatig te werken;
u wilt zelf graag een baan;
u staat ingeschreven bij UWV WERKbedrijf.
.
UWV WERKbedrijf onderzoekt of de voorwaarden voor u gelden.

Aanmelding voor Wsw

Wilt u graag werken in de sociale werkvoorziening? Dan vraagt u een gesprek aan bij een UWV WERKbedrijf-kantoor. Dat doet u met het aanmeldingsformulier. Met Regelhulp kunt u dit formulier invullen en verzenden. Het UWV WERKbedrijf ontvangt uw aanmeldingsformulier. Daarna krijgt u een uitnodiging voor een gesprek. Samen bespreekt u of de sociale werkvoorziening iets voor u is.

Het geeft je zelfvertrouwen ook een enorme opkikker, je bent niet meer afhankelijk van een uitkering, wat je relatie ook goed kan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dit wel een goed antwoord. Of er vandaag de dag nog plaatsen uit te geven zijn, is een ander verhaal, want er wordt flink bezuinigd op de sociale werkplaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik werk er zelf, sinds ik een paar jaar blind was en maar niet aan het werk kwam, veel mensen denken dat er alleen maar gekken werken, maar dat is absoluut niet het geval, de mensen met een zware geestelijke beperking werken op een speciale afdeling, zodat je daar niet mee in kontakt komt, als je dat niet wil. Er komen bij ons nog dagelijks nieuwelingen, het werk is simpel, maar het weer onder de mensen zijn en thuis weer wat te vertellen hebben, het niet meer afhankelijk zijn van een uitkering, dat doet goed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie tip. Zou best willen. Maar ik kan 6 van de 7 dagen in de week bvb niet lopen overgeven duizelig. Addison is een rot ziekte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Baileyisme, sluit je mogelijkheden en kansen niet te snel uit, er staan rolstoelen klaar, bij de ingang van de gebouwen, als jij om wat voor reden dan ook, daar gebruik van wilt maken, dan is daar niemand die daar een probleem van maakt, het is een werkplek voor mensen, die in de normale maatschappij niet kunnen functioneren, daar wordt rekening mee gehouden, ook als je even niet kunt, mag je gewoon stilzitten, ga eens informeren naar de mogelijkheden, of ga er eens kijken. Het is zo fijn om onder de mensen te zijn en je eigen geld te verdienen, je hebt thuis weer iets om over te praten en te lachen.